Vzdělávání na dálku v základních a středních školách3338 | ŘÍZENÍ ŠKOLY A KOMUNIKACEŘeditel školy klade důraz na sladění požadavků a optimální objem požadavků, pravidelná spolupráce formou video-konferencí se zintenzivňuje, žáci pobývající u prarodičů (jsou off-line) jsou informováni po dohodě se zákonnými zástupci pravidelně vícekrát týdně telefonicky.On-line třídnické hodiny posilující vztahy a pozitivní atmosféru, možnost komunikace o záležitostech všedního dne. Zapojování spolupráce skupin, zadávání úkolů vyžadujících kooperaci žáků on-line.On-line třídnické hodiny věnované rozhovorům o potřebách žáků využívaly i některé střední školy.Doporučení třídním učitelům jednou za týden realizovat on-line třídnické hodiny s cílem probrat, jak se žákům vede a co by potřebovali, žádná výuka, jen sociální interakce. Škola vnímá zátěž pro žáky i jejich rodiny.V rámci posílení komunikace s rodiči některé školy přistoupily i k realizaci třídních schůzek rodičů.Pokusně proběhla v jedné třídě schůzka s rodiči formou videokonference – budou následovat další. Do komunikace je zapojena speciální pedagožka, která telefonuje rodičům a získává cennou zpětnou vazbu k práci školy.GRAF 17 | Způsoby komunikace pedagogů s žáky, resp� rodiči0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %e-maily konkrétnímž ůák m, resp. rodi mčůhromadnými e-maily(nap . všem ák m t ídy)řž ůřpomocí webovýchstránek školyprost ednictvímřsociálních sítívyu ívají specifickoužve ejnou platformuřvyu ívají školnížplatformuSŠII. st. ZŠI. st. ZŠSdílené prostředí pro komunikaci s žáky využívali více pedagogové na vyšších stupních škol. Pro jednosměrnou ko-munikaci je využívali pedagogové především na prvním stupni základního vzdělávání. Jednosměrná komunikace od učitele k žákovi ve sdíleném prostředí dominovala v základních školách v krajích Jihočeském, Královéhradeckém a v Kraji Vysočina, ve středních školách navíc ještě v kraji Libereckém.Mezi hlavní identifikované problémy v oblasti řízení a komunikace patří: ■minimální koordinace v oblasti využívání digitálních technologií pro vzdělávání, ■žádná nebo minimální koordinace rozsahu a harmonogramu povinností žáků, ■nízké využívání digitálních technologií pro on-line komunikaci.Naopak pozitivním zjištěním je vysoká míra kreativity a nasazení ředitelů škol při zajištění koordinace všech pedagogů v oblasti využívání digitálních technologií včetně pravidelných proškolování a podobně i hledání nejefektivnějších způsobů komunikace se všemi aktéry a vytváření prostoru pro zpětné informování od žáků i od rodičů.Nejpozději po skončení zákazu fyzické přítomnosti žáků a jejich návratu do běžné výuky bude důležité zajistit přenos pozitivních zkušeností ředitelů škol a podporu proměnám způsobů řízení i na dalších školách, včetně zkvalitnění ko- munikace uvnitř školy i mimo ni.