Vzdělávání na dálku v základních a středních školách3308 | ŘÍZENÍ ŠKOLY A KOMUNIKACE8 Řízení školy a komunikaceZpůsoby řízení školy a komunikace s učiteli, žáky i rodiči tři týdny po zákazu fyzické přítomnosti žáků ve vzdělávání vypovídají mnohé o řídicích a pedagogických kompetencích ředitelů škol. Šlo především o zajištění efektivního pře-dávání informací mezi vedením a pedagogy, mezi pedagogy a žáky, resp. rodiči, mezi školou a rodiči, ale také mezi pedagogy uvnitř školy. Stejně tak šlo o zajištění koordinace výuky na dálku jak z hlediska organizačního a technické-ho, tak z hlediska obsahového.8.1 Komunikace vedení školy a pedagogůZpůsoby předávání informací od vedení školy směrem k pedagogům a vzájemná výměna informací vycházely ve znač-né míře ze způsobů, které v dané škole fungovaly již před zákazem fyzické přítomnosti žáků ve vzdělávání.Na všech školách bylo výrazně posíleno využívání digitálních technologií, které umožňují konat např. on-line porady. Na prvních stupních základních škol pak měly výraznější zastoupení i prezenční porady, což často souviselo s velikostí školy a pedagogického sboru, na středních školách byla relativně ve vysoké míře využívána i e-mailová komunikace. Uvedené způsoby komunikace pravděpodobně opět vychází z komunikace obvyklé před zákazem fyzické přítomnosti žáků ve vzdělávání. Celkově však bylo využívání digitálních technologií nejčastějším způsobem vedení porad.Ředitel organizuje videokonference zvlášť pro učitele 1. a 2. tříd, 3.–5. tříd, 6.–8. tříd a 9. tříd.Škola realizuje pro učitele online školení např. na využití MS Teams.Některé školy využívají společných porad k reflexi a vzájemnému předávání zkušeností.Společné porady – předávání zkušeností, co se osvědčilo, problémy, se kterými se učitelé setkali, apod.Část škol uváděla, že předávání informací probíhá více způsoby, mezi něž patří i telefonická komunikace.Ředitel zakoupil učitelům SIM karty, aby mohli sdělit telefonní číslo žákům a rodičům.GRAF 15 | Způsoby zajištění kontaktu vedení školy s učiteli a koordinace jejich činnosti0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %I. st. ZŠII. st. ZŠSŠkonají se pro v tšinu u itel on-line porady v dohodnutém aseěčůčvedení školy jen rozesílá informa ní e-maily nebo umís uje informace na intranetčťkonají se kombinované porady (on-line i prezen ní)čkonají se pravidelné prezen ní porady ve školečkonají se operativní prezen ní poradyčKromě uvedených významných rozdílů mezi základními a středními školami se ve způsobech vedení porad a předává-ní informací výrazně lišily i jednotlivé kraje. Využívání on-line porad jednoznačně převažuje na základních a středních školách v Praze, podobně významné jsou on-line porady na obou druzích škol ještě v Pardubickém kraji. Na středních školách byly on-line porady realizovány především v Královéhradeckém kraji, na základních školách šlo o kraj Středo-český. Naproti tomu málo časté využívání on-line porad bylo na obou druzích škol v Kraji Vysočina a v kraji Ústeckém a Karlovarském.