Vzdělávání na dálku v základních a středních školách3236 | HODNOCENÍ VZDěLáVáNÍ NA DáLKUpětiny z nich. Podobně pozitivní je pak vysoký výskyt poskytování podrobnější zpětné vazby k práci žáků bez jejího hodnocení, který uvedly téměř dvě pětiny základních škol a pětina středních škol.Výrazné rozdíly mezi kraji mohou signalizovat některé odlišnosti dominantních znaků ve způsobech výuky v daných regionech. Základní školy s největším podílem standardní klasifikace jsou přítomny v Ústeckém a Karlovarském kraji, naproti tomu nejnižší podíl škol využívajících standardní klasifikaci i během distančního vzdělávání je v kraji Liberec-kém, Plzeňském, Jihomoravském a v hlavním městě Praze. Nejčastěji se poskytování podrobné zpětné vazby žákům k jejich práci vyskytovalo v Libereckém a Zlínském kraji, na Vysočině a v Praze.Zhruba čtvrtina základních škol a dvě pětiny středních škol uvedly kombinace hodnocení známkou a hodnocení slov-ního.Většina učitelů poskytuje podrobnou zpětnou vazbu žákům k jejich práci v kombinaci s procentuálním hodnocením.Škola poskytuje častou zpětnou vazbu všem žákům a opakovanou možnost opravit si chyby.Některé školy uváděly i sebehodnocení žáků jako převažující formu hodnocení. V souhrnu se však jedná jen o promile z celkového počtu škol. Jiné školy alespoň zmiňovaly motivační význam hodnocení pro žáka.Využití sebehodnocení žáků a okamžitá zpětná vazba při komunikaci mezi učitelem a žákem.Velmi propracovaný systém, sjednocení všech pedagogů, využití tzv. triády při hodnocení žáků.Plnění úkolů žáků škola hodnotí s nižší váhou důležitosti, protože míra úspěšnosti je pro většinu žáků důležitým vodítkem pro sebehodnocení. Škola chce klasifikaci pojímat jako motivaci (nejen známky, ale i procenta apod.).GRAF 11 | Způsoby hodnocení výkonů žáků, které učitelé obdrží0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %v tšina hodnotí práceě ák slovnž ůěv tšina poskytuje podrobnouězp tnou vazbu ák m k jejichěž ůpráci, ani by práci hodnotiližv tšina klasifikujeěobvyklým zp sobemůI. st. ZŠII. st. ZŠSŠ6.3 Promítnutí výkonů žáků do běžného hodnoceníVzhledem ke krátké době od zákazu fyzické přítomnosti žáků ve vzdělávání ještě výrazná skupina ředitelů (jedna šesti-na škol) neměla v době realizace tematického šetření České školní inspekce rozmyšleno, jak bude výsledky započítávat do závěrečné klasifikace. Na základních školách převažoval přístup spočívající v započítání jen pozitivních výkonů, na středních školách naopak dominovala snaha započítávat do hodnocení všechny vypracované úkoly. Jen zhruba ve čtvrtině škol pak uvažovali o započítání pouze pozitivních výkonů žáků a některé základní školy uváděly, že neuvažují o započítání výkonů žáků do běžného hodnocení ve všech předmětech.Škola nebude klasifikovat výchovy a raději praktikuje slovní hodnocení s přihlédnutím k aktivitě žáků.Někteří ředitelé v době realizace šetření čekali s rozhodnutím až na avizovaný pokyn k hodnocení, jehož přípravu avizovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.Potřebovali bychom jednoznačné informace o tom, jak proběhne závěrečná klasifikace. Jak budou probíhat praktic-ké části jednotné závěrečné zkoušky a jak proběhne povinný výcvik v autoškole.