Vzdělávání na dálku v základních a středních školách3226 | HODNOCENÍ VZDěLáVáNÍ NA DáLKU6 Hodnocení vzdělávání na dálkuZměny v organizaci vzdělávání na dálku, úpravy jeho obsahu i rozdílná situace žáků v rodinách vedly pedagogy také k proměnám způsobů hodnocení. Východiskem, podobně jako u obsahu, pak byla zejména dosavadní praxe pedagogů ve škole.6.1 Způsoby odevzdávání žákovských pracíDůvodem odlišností ve způsobech odevzdávání prací mezi jednotlivými stupni vzdělávání a mezi jednotlivými ško-lami byl především rozdílný obsah vzdělávání (jaké dovednosti a znalosti jsou uplatňovány při vypracování žákovské práce), ale i úroveň digitálních dovedností žáků a učitelů.Na základních školách jednoznačně převažovalo odevzdávání ofocených hotových pracovních listů nebo úkolů vy-pracovávaných do sešitu. Na středních školách žáci častěji odevzdávali on-line úkoly vytvářené pomocí digitálních technologií.GRAF 10 | Způsoby získávání informací o výsledcích žáků 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %žáci odevzdávají práce jen on-line, v tšinou ofocené hotové (vypln né)ěěpracovní listy nebo cvi ení v sešitučžáci odevzdávají práce jen on-line,vytvo ené pomocí digitálních technologiířnap . ve sdíleném prost edí Googleřřžáci n které práce odevzdávají fyzickyěI. st. ZŠII. st. ZŠSŠMezi jednotlivými kraji jsou ve způsobech odevzdávání úkolů výrazné rozdíly. Mezi kraje s nejvyšším podílem on-line odevzdávání prací vytvořených v digitálním prostředí patří hlavní město Praha, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj a Středočeský kraj. Naproti tomu nejnižší podíl škol je v krajích Karlovarském, Zlínském a Královéhradeckém. Nižší míra odevzdávání digitálně vytvořených prací může ukazovat na nižší míru digitálních kompetencí pedagogů. Vliv vybavenosti digitální technikou není v uvedených krajích výrazně odlišný.Mezi kraje, kde žáci nejčastěji odevzdávají své práce fyzicky, patří Kraj Vysočina a dále kraje Ústecký, Karlovarský a Pardubický. Vyšší podíl takto odevzdávaných prací může být důsledkem vyššího podílu malých škol, ale také kom-plikací pro on-line vzdělávání na straně technického zázemí nebo digitálních kompetencí pedagogů či rodičů.Digitalizace žákovských prací probíhala i u žáků ve středním odborném vzdělávání.Škola se snaží hodnotit i část praktické výuky – zadávání technologických postupů a dle možností žáků i vyhotovení výrobků. Technické nákresy a fotodokumentace výrobků jsou součástí žákovského portfolia.Na některých (většinou středních) školách uplatňovali i klasické způsoby zkoušení.On-line zkoušení jednotlivých žáků prostřednictvím např. Skype, v maturitním ročníku vyhlášeno zkoušení a rozpis časů, kdy který žák bude zkoušen/hodnocen, např. dva dny předem.6.2 Způsoby hodnocení výkonu žákůStandardní klasifikace byla většinou využívána na vyšších stupních škol. Na středních školách se vyskytovala na více než polovině z nich, na základních školách pak na necelé pětině. Ředitelé škol často uváděli, že klasifikaci zmírňovali, to znamená, že snížili váhu známek nebo upravili stupnici známkování (například hodnotili jen 1, 2 a 3, přičemž tento postup byl praktikován zejména na základních školách). Pozitivním zjištěním ve vztahu k mimořádné situaci a jejím specifikám je převažující slovní hodnocení na více než polovině základních škol, na středních školách šlo o necelé dvě