Vzdělávání na dálku v základních a středních školách3165 | OBSAH VZDěLáVáNÍ NA DáLKUVedení školy hned v úvodu nové situace stanovilo čtyři skupiny předmětů rozhodujících pro naplnění profilu absol-venta. Adekvátně tomu upravilo týdenní rozvrhy, počty hodin jednotlivých předmětů. Předmětové komise stanovily priority distanční výuky. S tímto postupem seznámilo vedení školy žáky a rodiče.Případně byly obsahové nároky přizpůsobeny tak, aby odpovídaly dosavadním dovednostem žáků. Snížené obsahové nároky vedly na mnoha školách i k úvahám nad rozsahem vzdělávacího obsahu v příslušném rámcovém nebo školním vzdělávacím programu.Pro základní učivo a opakování využívá škola i zdroje pro základní školu – cíl školy je udržet žáky v procesu výuky a opakování.Škola využila situace jako impulzu pro minimalizaci obsahu učebních osnov – vystižení podstatného k profilaci vzdělávání; využití v rámci diskuse o revizi rámcových vzdělávacích programů. Na některých středních školách využili této situace k akcentování témat, na které je během roku méně času.Škola využila distančního vzdělávání k posílení osobnostního rozvoje žáků, usiluje o rozšíření znalostí žáků o oblas-ti, které žáky zajímají a na které v prezenční výuce nezbývá čas a prostor.Rozdíly mezi základní školou a střední školou ve způsobech ovlivnění obsahu vzdělávání na dálku jsou uvedeny v ná-sledujícím grafu.GRAF 6 | Jak ovlivňuje škola obsahové pokrytí vzdělávání0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %obsah se ídí v tšinouřětematickými plány jednotlivýchu itelčůvedení školy ur ilo nap íkladčřp edm tové nebo tematickéřěpriorityp edm tové komise nebo u iteléřěčmezi sebou se dohodli naprioritách bez ohledu natematický plánv tšina u itel se rozhodujeěčůindividuálněI. st. ZŠII. st. ZŠSŠDistanční vzdělávání na středních školách bylo obdobně jako u základních škol nejčastěji využíváno pro procvičování již probraného učiva, ve značné míře však také k seznámení žáků s novou látkou bez ohledu na to, zda jde o střední školu s převahou žáků v maturitních nebo nematuritních oborech vzdělání. Výrazně nižší je podíl škol, kde bylo vzdě-lávání využito i k zadávání rozšiřujícího učiva, zajímavostí apod. Jedná se asi o polovinu gymnázií, ale o méně než třetinu škol s převahou žáků v nematuritních oborech.