Vzdělávání na dálku v základních a středních školách3114 | ORGANIZACE VZDěLáVáNÍ NA DáLKUGRAF 4 | Pravidelnost komunikace s žáky k výuce0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %pravideln komunikují se ákyěžalespo jednou týdnňěpravideln komunikují se ákyěžv rozsahu jako v rozvrhupravideln komunikují se ákyěž více, ne dle rozvrhužI. st. ZŠII. st. ZŠp ijímací zkouškyřSŠmaturitní (záv re né) zkouškyě čDůležitým faktorem, který vedl školy k úpravám organizace vzdělávání, byla časová náročnost pro rodiče. Ředitelé škol předpokládají, že žákovi na prvním stupni se musí rodič věnovat hodinu až dvě hodiny denně. Na druhém stupni již předpokládají větší samostatnost a předpokládaná délka je pak okolo jedné hodiny denně. Uvedené zjištění ko-responduje se zjištěními z výzkumu Život během pandemie (výzkumné společnosti PAQ Research, iniciativy IDEA AntiCovid a agentury NMS). Nižší hodnota uváděná řediteli škol je dána odlišnou interpretací „rodič se musí věnovat“ a „učit se s dětmi“ a subjektivním zkreslením ze strany ředitelů, ale pravděpodobně i rodičů. Zapojení rodičů do vzdě-lávání, jakkoli je pro ně s ohledem na další povinnosti časově náročné, má pro rodiče minimálně jeden pozitivní přínos, kterým je detailní znalost aktuálních dovedností nebo znalostí jejich dětí.Výrazné a zásadní organizační změny mají mimo zvýšené náročnosti pro všechny zapojené aktéry také velké množství přínosů, např.: ■existence zpětné vazby od žáka směrem k pedagogovi, přičemž prostor a podmínky pro její poskytování by bylo vhodné vytvořit i po návratu žáků do škol, ■zefektivnění zadávání výukových aktivit tak, aby jejich časová náročnost byla úměrná přínosu pro vzdělání daného žáka, ■častá komunikace pedagogů při přípravě vzdělávání a využívání metod, které přenáší větší smysluplnou ak-tivitu na žáky, ■zapojení rodičů do vzdělávání žáků, zejména na základních školách. Do budoucna by tento přínos mohl být jednou z výraznějších změn i po návratu žáků k běžné výuce ve školách. Z vý-povědí ředitelů škol se ukázalo, že často teprve nyní rodiče zjišťují, co žáci skutečně znají a jaké dovednosti skutečně mají. I ve školách, které s rodiči o výsledcích vzdělávání žáků komunikují kvalitně a intenzivně, zůstávaly často tyto informace bez porozumění ze strany rodičů a často byly přehlíženy. V budoucnu by bylo vhodné nacházet nebo vy-tvářet v maximální možné míře způsoby zapojení rodičů do vzdělávání jejich dětí, samozřejmě s respektem k všem možným dalším povinnostem, které rodiče ve svém osobním a pracovním životě mají.