Vzdělávání na dálku v základních a středních školách2981 | ÚVOD1 ÚvodPo vyhlášení zákazu fyzické přítomnosti žáků v základních a středních školách od 11. března 2020, v souvislosti s opatřeními vlády České republiky během pandemie COVIDU-19, vznikla zcela výjimečná situace, na kterou školy, žáci ani jejich rodiče nebyli v minulosti systematičtěji připravováni. Školy byly ze dne na den nuceny hledat cestu, jak 1efektivně naplnit svou roli a zajistit vzdělávání žáků i ve zcela nestandardních podmínkách. Vzhledem k masovému rozšíření digitálních technologií byly při vzdělávání tzv. na dálku tyto technologie v různé míře využívány. Výchozí 2pozice škol byla velmi různá – od škol, které měly s využíváním digitálních technologií ve výuce minimální zkušenosti a zaměření školy spíše jejich vliv umenšovalo, až po školy, které byly digitální technikou špičkově vybaveny, jejich učitelé byli zvyklí s technologiemi během vzdělávání pracovat a výukové aktivity byly již delší dobu nastaveny tak, aby se jich žáci mohli zúčastňovat i na dálku (např. v době jejich nemoci apod.).V prvních dvou týdnech dotčeného období mnoho škol hledalo způsoby, jak vše nejlépe zajistit, rozhodovaly se, jaké komunikační platformy využít apod. Zároveň se snažily zjistit podmínky v rodinách jednotlivých žáků, aby na ně mohly během přípravy vzdělávání i jeho vlastního průběhu zareagovat. Po třech týdnech od zákazu fyzické přítomnosti žáků ve vzdělávání byla již na většině škol situace určitým způsobem stabilizovaná. V termínu od 1. dubna 2020 do 14. dubna 2020 realizovala Česká školní inspekce specifické tematické šetření v po-době řízených telefonických rozhovorů s řediteli téměř všech základních a středních škol, jejichž cílem bylo popsat situaci v oblasti distančního vzdělávání v jednotlivých školách, identifikovat potřeby škol a poskytnout školám meto-dickou podporu.TABULKA 1 | Školy zapojené do telefonických rozhovorůKrajZákladní školy jen s 1. stupněmÚplné základní školyStřední školyCelkemJihočeský7415778309Jihomoravský19824992539Karlovarský248130135Královéhradecký10612454284Liberecký7110846225Moravskoslezský128272122522Olomoucký11515473342Pardubický10113163295Plzeňský7212246240Praha38204158400Středočeský200312130642Ústecký5919377329Vysočina11613352301Zlínský10313263298Celkem1 4052 3721 0844 861TABULKA 2 | Struktura středních škol zapojených do telefonických rozhovorůStřední školy s převahou žáků v oborech s maturitou539Střední školy s převahou žáků v gymnaziálních oborech323Střední školy s převahou žáků v oborech bez maturity211Ostatní střední školy (konzervatoře apod.)11Základní zjištění byla zveřejněna ve středu 15. dubna 2020, předkládaná tematická zpráva pak podrobně analyzuje všechna zjištění a komentuje všechny informace, které ředitelé škol České školní inspekci poskytli. Obsahově jsou zjištění prezentována buď souhrnně, nebo i samostatně směrem k situaci na neúplných základ-ních školách, k situaci ve vzdělávání žáků připravujících se na přijímací zkoušky do maturitních oborů střed-ních škol nebo ve vztahu ke vzdělávání žáků závěrečných ročníků středních škol, kteří budou na konci školní-ho roku 2019/2020 skládat závěrečnou nebo maturitní zkoušku� V rámečcích jsou pak kurzívou pro ilustraci 1 Pro zjednodušení je v textu namísto pojmu zákonný zástupce volně užíván pojem rodiče.2 V textu je s pojmy distanční vzdělávání, on-line vzdělávání či vzdělávání na dálku pracováno zcela volně, bez vazby na termi-nologickou přesnost nebo legislativní ukotvení daných forem vzdělávání.