Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020279PŘÍLOHA 3Kooperativní výuka vede k vyššímu učebnímu výkonu žáků, rozvoji sociálních dovedností a podporuje motivaci k učení. Ne každé skupinové vyučování je zároveň kooperativní.→skupinová výukaKritérium hodnoceníKritéria pro celkové hodnocení školy / →školského zařízení (dále „školy“) mají podat výpověď o tom, zda škola naplňuje své poslání a dosahuje cílů vzdělávání v souladu s požadavky školské legislativy. ČŠI poskytuje v →in-spekční zprávě informace ke zlepšování kvality a efektivity školy a účinnosti podpory rozvoje osobnosti žáků školou / školským zařízením. Zohledňují se specifické rysy, např. socioekonomické a územní. Kritérium vymezuje kvalitu ve zvolené oblasti činnosti školy, charakterizuje žádoucí stav. Výčet znaků (dílčích ukazatelů těchto kritérií) umožňuje identifikovat rizikové a úspěšné školy. Jejich uspořádání v logickém rámci monitoruje stav podmínek, průběhu a vý-sledků vzdělávání. ČŠI využívá pro hodnocení →kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání.Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzděláváníKritéria hodnocení jsou stěžejním nástrojem ČŠI pro potřeby vnějšího hodnocení škol a →školských zařízení. Vytvářejí logický rámec, který umožňuje hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání a školských služeb na úrovni školy, vzdělávacího programu a vedení pedagogického procesu. Tento rámec umožňuje sledovat dosahování cílů vzdělávání podle →školních vzdělávacích programů (ŠVP) a vyhodnotit pokrok škol v čase. Agregované údaje jsou podkladem pro hodnocení efektivity vzdělávací soustavy a jejích částí. Kritéria hodnocení ČŠI předkládá MŠMT ke schválení. Schválená kritéria ministerstvo zveřejňuje, ČŠI pak podle nich postupuje při výkonu →inspekční činnosti.Kritéria hodnocení jsou zpracována v jedenácti modifikacích, a to pro: ■mateřské školy; ■základní školy; ■střední školy – gymnázia; ■střední odborné školy; ■vyšší odborné školy; ■základní umělecké školy; ■školní družiny a školní kluby; ■domovy mládeže, domovy mládeže se školou a internáty; ■střediska volného času; ■diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy se školou a střediska výchovné péče; ■školská poradenská zařízení.Sestavena jsou takovým způsobem, aby mohla být postupně využívána také v rámci vlastního hodnocení přímo jednot-livými školami a školskými zařízeními a také pro hodnocení prováděné ze strany zřizovatelů.Školy a školská zařízení hodnotí ČŠI podle kritérií vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy. Kritéria kvalitní školy jsou členěna do šesti základních oblastí: ■Koncepce a rámec školy, ■Pedagogické vedení školy, ■Kvalita pedagogického sboru, ■Vzdělávání, ■Vzdělávací výsledky, ■Podpora žáků (dětí, studentů) při vzdělávání (rovné příležitosti).Každá oblast je vymezena stručným popisem a vysvětlením hlavních cílů. Oblast Koncepce a rámec školy se sou-střeďuje na základní nastavení řízení školy, oblast Pedagogické vedení školy svými kritérii i svým názvem akcentuje právě řízení pedagogických procesů ve škole jako jedné z nejdůležitějších činností, které se musí vedení školy věnovat. Kvalita pedagogického sboru ve svých kritériích postihuje oproti předchozím oblastem, které se soustředily na činnost vedení škol, jejich pedagogický sbor. Kritéria oblasti Výuka (vzdělávání) sledují především proces vzdělávání ode-