Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020275PŘÍLOHA 3Informační gramotnostSoubor základních znalostí a dovedností, které umožňují používat informační a komunikační technologie. Podle koncepce státní informační politiky zahrnuje: schopnost používat počítač a jeho základní periferie jako pracovní nástroj s použitím aplikačního programového vybavení, schopnost vytvořit multimediální dokument (tj. dokument, v němž je spojen textový, statický či pohyblivý grafický a zvukový záznam), schopnost používat počítač v rámci sítě (e-mail, web), schopnost orientovat se ve vlastním počítačovém systému (práce s operačním systémem, se soubory atp.) a schopnost vyhledávat a filtrovat informace.→čtenářská gramotnost; →digitální identita; →digitální stopa; →digitální učební materiály (DUM); →e-portfolio; →funkční gramotnost; →netiketaInkluzeViz →společné vzděláváníInformační a komunikační technologieZkráceně ICT (Information and Communication Technologies), česky nazývané též IKT, zahrnují veškeré informační technologie používané pro komunikaci a práci s informacemi.Druhý význam zkratky ICT je využívaný pro označení vyučovacího předmětu vytvořeného na základě vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru informační a komunikační technologie z →rámcového vzdělávacího programu pro základ-ní vzdělávání (RVP ZV).Informační technologieSouhrnný název pro technologie, které mají vztah ke shromažďování, výměně, uchování, zpracování a zpřístupnění informací.Inspekční akceInspekční akce se v rámci →inspekční činnosti dělí na typy inspekčních akcí. Slouží ke specifikaci inspekční činnosti (zejména pro účely plánování v systému InspIS DATA), která je v dané škole / →školském zařízení uskutečněna. Mezi inspekční akce patří →hodnoticí činnost →kontrolní činnost, , šetření →stížnosti, účast na konkurzním řízení na ředi-tele školy, účast při ukončování středního či vyššího odborného vzdělání, inspekční činnost zaměřená na posouzení odstranění nedostatků zjištěných při inspekční činnosti, řešení podnětu, →inspekční elektronické zjišťování (INEZ) apod. V rámci daného typu inspekční akce se následně odlišují témata akcí, např. v rámci kontrolní činnosti je to ve-řejnosprávní kontrola, kontrola dodržování právních předpisů souvisejících s poskytováním školního stravování apod. Souhrnnou analýzou se získává přehled o celkovém počtu akcí vykonaných za požadované časové období.→InspISInspekční činnostVymezení činnosti ČŠI je dáno školským zákonem (§ 173 až § 176). ČŠI v rámci inspekční činnosti kontroluje a hod-notí kvalitu vzdělávacích veřejných služeb z hlediska dodržování zákonnosti, ochrany žáků, kvality výchovy a vzdě-lávání, cílů politiky výchovy a vzdělávání. Inspekční činnost provádí od škol mateřských, základních, středních až po vyšší odborné školy, ale také ve →školských zařízeních (např. školní jídelny, domovy mládeže) zapsaných v rejstří-ku škol a školských zařízení, bez ohledu na zřizovatele. Externí evaluaci ČŠI provádí také tam, kde se uskutečňuje praktické vyučování či odborná praxe, a to v pravidelných intervalech (tzv. inspekční cyklus). Získává tak objektivní a široce využitelné informace o stavu a kvalitě vzdělávací soustavy v ČR. Pro tyto účely jsou zpracovávány koncepční záměry inspekční činnosti a systémy hodnocení vzdělávací soustavy. Vlastní inspekční činnost je pak vykonávána na základě plánu hlavních úkolů na příslušný školní rok, který schvaluje ministr školství, mládeže a tělovýchovy. Kom-plexní hodnoticí činnost je vykonávána zejména na základě veřejně známých →kritérií hodnocení, která pro daný školní rok schvaluje MŠMT. Inspekční činností se rozumí tematické šetření, →hodnoticí nebo →kontrolní činnost. Hodnoticí a kontrolní činnost je vykonávána zejména ve formě šetření na místě (→inspekční činnost na místě) a dále pak formou →inspekčního elektronického zjišťování (INEZ) – vyplnění elektronického dotazníku v on-line systému ČŠI – InspIS DATA.Inspekční činnost se také provádí na základě →stížností, podnětů a petic, které svým obsahem spadají do působnosti ČŠI, a dále na základě žádosti pro účely přiznání dotací dle zvláštního předpisu. ČŠI provádí kontrolu plnění povin-ností a podmínek stanovených školským zákonem v zahraničních školách na území ČR, provádí inspekční činnost v →Evropských školách, zajišťuje součinnost školních inspektorů při konání komisionálních zkoušek a účast zástupců při konkurzních řízeních na ředitele škol a školských zařízení.