Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020273PŘÍLOHA 3Hodnoticí škála ČŠIPro účely →hodnoticí činnosti byla také ve školním roce 2019/2020 používána čtyřstupňová hodnoticí škála: ■výborná úroveň; ■očekávaná úroveň; ■úroveň vyžadující zlepšení; ■nevyhovující úroveň.Popisy výborné úrovně jsou veřejné a jsou k dispozici na webových stránkách ČŠI (www.csicr.cz) v záložce Dokumen-ty. Slouží především pro definici a vymezení jednotlivých →kritérií hodnocení v jejich nejvíce ambiciózním naplnění.Dosažení nevyhovující úrovně u klíčových a předem stanovených kritérií může být jedním z důvodů zakládajících proces vedoucí k návrhu na odvolání ředitele nebo k →návrhu na výmaz školy ze školského rejstříku.HospitaceNávštěva vyučovací hodiny, přednášky apod. s cílem poznat stav a úroveň výchovné a vzdělávací práce. Hospitace se mohou lišit svým zaměřením, cílem, účelem i osobou, která hospituje. Hospitaci může provádět ředitel školy, učitelé navzájem (z dané školy i v rámci spolupráce mezi školami), uvádějící učitel, studenti pedagogických oborů, školní inspektor apod.→hospitace inspekčníHospitace inspekčníNávštěva vyučovací jednotky (hodiny, bloku) v rámci →inspekční činnosti ve škole hodnocené ČŠI.Hodnocení výuky prostřednictvím hospitací je zcela klíčovou činností ČŠI. Opírá se o ni inspekční hodnocení průběhu vzdělávání, do výuky se promítají podmínky vzdělávání a výuka je prostředkem k dosahování výsledků vzdělávání.Kromě profilových předmětů inspekční tým zpravidla hospituje i ve vyučovacích hodinách předmětů výchovného zaměření, hospituje také v průběhu odpoledního vyučování. Inspekční hospitace se zaměřuje na sledování a hodnocení procesu vzdělávání se zaměřením na jeho kvalitu a účinnost a naplňování →školního vzdělávacího programu (ŠVP) v praktických podmínkách školy (nejvíce jsou sledovány klíčové dovednosti učitele, organizace vyučovací jednotky včetně organizačních forem výuky, →metody výuky – jejich kvalita, účinnost a správné využití učitelem, vytváření klimatu ve třídě, interakce mezi aktéry vzdělávání). Dále se hospitace zaměřuje na výsledky a plnění stanovených cílů vzdělávání (získané znalosti a dovednosti, jejich uplatňování, hodnocení vzdělávacího procesu učitelem a žáky, hodnocení stanovených cílů). Plán hospitací (výběr předmětů, počet hospitací apod.) v rámci →inspekční činnosti na místě se odvíjí od druhu školy, stupně vzdělání a zaměření inspekční činnosti.Zjištění z hospitační činnosti jsou souhrnně uvedena v →inspekční zprávě.→hodnoticí činnost ČŠI; →hospitační záznam (inspekční)Hospitační záznam (inspekční)Formulář pro záznam inspekční hospitace. Školní inspektor sleduje organizační formy výuky, →metody výuky, aktivity žáků, pedagogický proces z hlediska naplňování →školního vzdělávacího programu (ŠVP), přístupu k žákům nadaným a se →speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) apod. Tato zjištění zaznamenává do hospitačního záznamu v elektro-nickém inspekčním informačním systému pro záznam dat (InspIS DATA).Hospitační záznamy jsou každoročně předmětem posuzování a úprav opírajících se zejména o poznatky z virtuálních hospitací a o zkušenosti inspekčních pracovníků přímo z ostrého použití v běžné inspekční činnosti. V rámci metodické podpory dává ČŠI k dispozici ředitelům škol hospitační formuláře pro předškolní, základní i střední vzdělávání. K dis-pozici jsou na webových stránkách ČŠI (www.csicr.cz) v záložce Dokumenty/Metodická podpora škol.→otevřená data ČŠIHromadná výukaViz →frontální výuka