Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020254TABULKOVá ČáSTTABULKA B 9 | Zjištění z průběhu vzdělávacích činností v navštívených SŠSledované ukazatele Podíl v %(podíl vyuč. jednotek, v nichž byl daný jev pozorován – údaj v %)GSOVmSOVzSŠ celkemPočet hospitací2 1982 2754275 040Vzdělávací cíl a obsah vyučovací jednotkyVzdělávací cíl vycházel především z očekávaných znalostí a dovedností uvedených v osnovách ve ŠVP.84,277,980,880,8Vzdělávací cíl vycházel především z očekávaných znalostí a dovedností vzhledem k maturitní zkoušce nebo jiné externí zkoušce.19,032,912,225,3Vzdělávací cíl vycházel především ze žákovských znalostí a dovedností.46,137,538,941,9Vzdělávací cíl měl pro některé žáky jinou úroveň.6,44,23,05,8Nejpozději po skončení vyučovací hodiny byl žákům cíl zřejmý.69,561,659,764,3Vyučovací hodina prohlubovala nebo rozvíjela především znalosti a/nebo dovednosti.77,969,569,873,5Vyučovací hodina svým obsahem odpovídala žákům mladšího věku, než byli žáci dané třídy.0,41,84,71,4Vyučovací hodina cíleně rozvíjela postoje žáků.23,215,318,520,1Vyučovací hodina obsahovala vhodné příklady využití znalostí a dovedností z předmětu v reálné situaci.57,352,956,755,3Ve vyučovací hodině byly cíleně zařazeny aktivity posilující pozitivní sebepojetí a sebevědomí žáků.18,49,712,614,7Organizace hodiny a užité metodyHodina měla spád, byla dobře organizačně promyšlena a realizována.63,253,645,257,8Hodina působila na žáky jednotvárně.15,623,428,819,9Ve vyučovací hodině se účelně střídaly odlišné metody výuky.46,633,928,139,6Žáci samostatně „objevovali“ nové poznatky, případně při formulování nových poznatků využívali již nabytých znalostí, zkušeností apod.43,830,020,635,8Ve vyučovací hodině byla k učení vhodně využita chyba.36,827,827,432,6V hodině byly účelně využity názorné učební pomůcky.36,928,628,832,5Téměř každý žák se dostal během hodiny ke „slovu“ před třídou nebo skupinou spolužáků.44,841,139,642,6Některé z užitých metod využívaly (případně rozvíjely) kreativitu (tvořivost) žáků.17,711,98,215,0Učitel v hodině vytvářel podmínky, podněty a aktivní byli především žáci.53,538,528,844,7V užitých vyučovacích metodách byl aktivním především učitel, méně již žáci.28,337,543,833,4Tempo aktivit v hodině respektovalo tempo žáků.43,142,548,943,0ŽáciTéměř všichni žáci pracovali po většinu hodiny se zájmem.73,158,351,564,7V průběhu hodiny mezi sebou žáci spolupracovali.42,930,518,734,7Všichni žáci plnili stejné typy úkolů nebo příkladů.58,865,561,861,0Po většinu hodiny byl některý žák nebo více jednotlivých žáků pasivní.14,525,128,320,1Žáci v hodině cíleně diskutovali k zadanému úkolu.39,928,431,634,3I žáci se slabšími znalostmi zažili při hodině úspěch.24,421,226,022,9Ve vztahu k učiteli a mezi žáky panovala v průběhu hodiny příjemná atmosféra.78,973,470,776,0Ve třídě byl slabší žák (žáci), kterému učitel dal najevo, že nepředpokládá dobrý výsledek.0,50,81,40,7Hodnocení žákůJediným hodnocením v hodině bylo stručné hodnocení okamžitých výkonů (např. „dobře“ x „špatně“).24,729,529,527,0Žákovské hodnocení své práce nebo práce spolužáků bylo podle předem známých kritérií.20,914,418,718,5Učitel poskytoval alespoň některým žákům zpětnou vazbu využitelnou k jejich dalšímu učení.64,954,548,759,0V hodině byly ověřovány znalosti a/nebo dovednosti.42,039,644,041,5Alespoň někteří žáci zhodnotili s učitelem proběhlou hodinu (s ohledem na obsah a cíl hodiny).21,621,120,621,8Vyučovací hodina byla učitelem zhodnocena jen formálně nebo nebyla zhodnocena vůbec.46,644,644,744,7Formy výuky (dominantní Práce ve dvojici+ výrazný)Frontální výuka 76,079,687,877,9Skupinová výuka16,211,06,613,218,79,84,913,4Samostatná práce žáků44,642,132,843,2Využití didaktické technikyÚčelné využití didaktické techniky učitelem51,149,952,050,4Účelné využití didaktické techniky některými žáky5,04,72,34,7Účelné využití didaktické techniky všemi žáky9,911,97,310,6Didaktická technika nebyla využita účelně8,310,210,19,2Didaktická technika nebyla k dispozici8,37,912,28,5Didaktická technika byla k dispozici, ale její využití nebylo vzhledem k cíli zapotřebí27,026,623,727,0* Do celkového počtu jsou zahrnuty také hodiny z konzervatoří (140).