Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020253TABULKOVá ČáSTTABULKA B 8 | Zjištění z průběhu vzdělávacích činností v navštívených ZŠSledované ukazatele Podíl v %(podíl vyuč. jednotek, v nichž byl daný jev pozorován – údaj v %)1. stupeň2. stupeňZŠ celkem*Počet hospitací4 8444 5609 488Vzdělávací cíl a obsah vyučovací jednotkyVzdělávací cíl vycházel především z očekávaných znalostí a dovedností uvedených v osnovách ve ŠVP.84,687,085,6Vzdělávací cíl vycházel především z očekávaných znalostí a dovedností vzhledem k přijímacím zkouškám.0,63,62,0Vzdělávací cíl vycházel především ze žákovských znalostí a dovedností.60,450,755,9Vzdělávací cíl měl pro některé žáky jinou úroveň.16,210,813,9Nejpozději po skončení vyučovací hodiny byl žákům cíl zřejmý.65,368,066,6Vyučovací hodina prohlubovala nebo rozvíjela především znalosti a/nebo dovednosti.74,471,272,8Vyučovací hodina svým obsahem odpovídala žákům mladšího věku, než byli žáci dané třídy.1,82,32,1Vyučovací hodina cíleně rozvíjela postoje žáků.28,322,025,2Vyučovací hodina obsahovala vhodné příklady využití znalostí a dovedností z předmětu v reálné situaci.56,451,954,2Ve vyučovací hodině byly cíleně zařazeny aktivity posilující pozitivní sebepojetí a sebevědomí žáků.32,121,427,1Organizace hodiny a užité metodyHodina měla spád, byla dobře organizačně promyšlena a realizována.73,059,166,3Hodina působila na žáky jednotvárně.11,420,615,8Ve vyučovací hodině se účelně střídaly odlišné metody výuky.63,443,053,5Žáci samostatně „objevovali“ nové poznatky, případně při formulování nových poznatků využívali již nabytých znalostí, zkušeností apod.32,234,833,5Ve vyučovací hodině byla k učení vhodně využita chyba.39,533,436,5V hodině byly účelně využity názorné učební pomůcky.60,744,352,8Téměř každý žák se dostal během hodiny ke „slovu“ před třídou nebo skupinou spolužáků.64,947,956,6Některé z užitých metod využívaly (případně rozvíjely) kreativitu (tvořivost) žáků.28,218,923,7Učitel v hodině vytvářel podmínky, podněty a aktivní byli především žáci.67,652,760,4V užitých vyučovacích metodách byl aktivním především učitel, méně již žáci.13,225,018,8Tempo aktivit v hodině se převážně řídilo tempem žáků.65,256,361,1ŽáciTéměř všichni žáci pracovali po většinu hodiny se zájmem.80,365,673,2V průběhu hodiny mezi sebou žáci spolupracovali.47,241,044,1Všichni žáci plnili stejné typy úkolů nebo příkladů.59,366,562,5Po většinu hodiny byl některý žák nebo více jednotlivých žáků pasivní.11,320,715,7Žáci v hodině cíleně diskutovali k zadanému úkolu.33,733,933,7I žáci se slabšími znalostmi zažili při hodině úspěch.61,142,152,1Ve vztahu k učiteli a mezi žáky panovala v průběhu hodiny příjemná atmosféra.80,774,577,8Hodnocení žákůJediným hodnocením v hodině bylo stručné hodnocení okamžitých výkonů (např. „dobře“ x „špatně“).27,932,430,0Žákovské hodnocení své práce nebo práce spolužáků bylo podle předem známých kritérií.30,222,726,5Učitel poskytoval alespoň některým žákům zpětnou vazbu využitelnou k jejich dalšímu učení.66,059,562,8V hodině byly ověřovány znalosti a/nebo dovednosti.42,340,441,4Alespoň někteří žáci zhodnotili s učitelem proběhlou hodinu (s ohledem na obsah a cíl hodiny).45,932,639,5Vyučovací hodina byla učitelem zhodnocena jen formálně nebo nebyla zhodnocena vůbec.29,141,535,0Formy výuky (dominantní + výrazný)Frontální výuka 78,380,879,3Skupinová výuka22,617,320,1Práce ve dvojici11,513,012,2Samostatná práce žáků56,847,852,6Využití didaktické technikyÚčelné využití didaktické techniky učitelem36,543,639,8Účelné využití didaktické techniky některými žáky10,06,38,2Účelné využití didaktické techniky všemi žáky9,67,98,7Didaktická technika nebyla účelně využita11,113,812,4Didaktická technika nebyla k dispozici15,414,014,9Didaktická technika byla k dispozici, ale její využití nebylo vzhledem k cíli zapotřebí29,423,726,7* Do celkového počtu jsou zahrnuty také hodiny zahrnující oba stupně.