Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020252TABULKOVá ČáSTTABULKA B 7 | Zjištění z průběhu vzdělávacích činností v navštívených MŠSledované ukazatelePodíl v %(podíl vyučovacích jednotek, v nichž byl daný jev pozorován – údaj v %)MŠPočet hospitací4 103Obsah vzděláváníCíle vzdělávání vycházely především z očekávaných dovedností uvedených v TVP nebo ve ŠVP.82,1Cíle vzdělávání vycházely především z pedagogické diagnostiky přítomných dětí.21,2Cíle vzdělávání vycházely především z aktuálních podmínek a situací.60,9Cíle vzdělávání dětí stejného věku měly pro některé děti rozdílnou úroveň.24,8Cíle vzdělávání dětí různého věku byly vhodně diferencovány.31,0Děti byly seznámeny s cílem většiny činností.75,7Vzdělávací nabídka směřovala k naplnění zvolených cílů.83,7Cíle vzdělávání byly vhodně zvoleny.72,9Vzdělávání cíleně podporovalo socioemocionální rozvoj dětí.62,1Vzdělávání obsahovalo vhodné příklady využití znalostí a/nebo dovedností v reálné situaci.68,7Ve vzdělávání byly cíleně zařazeny činnosti posilující pozitivní sebepojetí a sebevědomí dětí.51,5Organizace vzdělávání a užité metodyVzdělávání bylo dobře organizačně promyšleno a realizováno.67,5Vzdělávání bylo individualizované, vycházelo z individuálních možností, schopností a zájmů dětí.43,4Děti měly dostatek prostoru a vhodné vzdělávací nabídky pro rozvoj tvořivosti.60,7Řízené činnosti vykazovaly znaky prožitkového učení (spontaneita, objevnost, aktivita a tvořivost, komunikativnost, konkrétnost, celostnost).39,2Dostatečný prostor pro spontánní činnosti.79,7Spontánní a řízené činnosti byly vzájemně provázané.59,5Při řízených činnostech se účelně střídaly odlišné vzdělávací metody.60,4Pedagog podporoval rozvoj divergentního myšlení – hledání různých řešení problémů a situací.31,8Pedagog vytvářel příležitosti pro komunikaci mezi dětmi.72,9Pedagog uplatňoval nemanipulativní styl komunikace.75,7Pedagog dobře koordinoval svou činnost s dalšími pracovníky.60,8Doba pro pobyt venku trvala zpravidla 2 hodiny v dopoledních hodinách.75,9Děti měly dostatek volného pohybu.89,5Pedagog respektoval individuální potřebu spánku a odpočinku jednotlivých dětí.85,4Dětem s nižší potřebou spánku byl nabízen jiný vhodný program namísto odpočinku dětí na lůžku.69,7DětiTéměř všechny děti byly vzdělávací nabídkou zaujaty.83,7Během vzdělávání děti mezi sebou spolupracovaly.59,1Během vzdělávání bylo některé dítě nebo více jednotlivých dětí pasivní.58,6Děti vyjadřovaly svoje názory, nápady a myšlenky.69,6Mezi dětmi navzájem a mezi dětmi a pedagogem panovala příjemná atmosféra.90,6Děti se chovaly podle společně stanovených pravidel soužití. (Nejde o herní, hygienická či bezpečnostní pravidla.)72,1Děti účelně využívaly informační technologie.4,7HodnoceníPedagog poskytoval srozumitelnou zpětnou vazbu (popis toho, jak se dítě chovalo, co dělalo, v čem se posunulo apod.).0,8Pedagog efektivně využíval podstatných prvků formativního hodnocení.11,6Oceňování projevů a výkonů jednotlivých dětí bylo vhodné vzhledem k jejich možnostem.79,6Děti přirozeně hodnotily svou činnost nebo činnosti ostatních na odpovídající úrovni.19,1Pedagog kvalitně zhodnotil vzdělávací činnosti.24,3Formy výuky (do-minantní + výrazný)Frontální vzdělávání53,9V menších skupinách50,0Skupinové vzdělávání (kooperativní)15,4Práce ve dvojici11,2Samostatná práce dětí64,9