Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202024214 | SOUHRNNé POZNATKY Z KONTROL A ANALýZA ÚRAZOVOSTIvaných školských služeb a kontrolních zjištění vyplývá, že nabízené služby školního stravování se neustále zlepšují, prioritní snahou školních jídelen zůstává nabídka vyvážené stravy, zlepšování pestrosti a skladby jídelních lístků spolu s vhodnou kombinací pokrmů a výběrem nápojů tak, aby byly podporovány zdravé stravovací návyky dětí a žáků. V určité míře byly však ČŠI zaznamenány i případy školních jídelen, které těmto skutečnostem nevěnují dostatečnou pozornost a nedaří se jim tak zcela naplňovat požadavky na zdravé stravování dětí, žáků a studentů. 14.2.4 Doporučení ■Udržovat při sestavování jídelních lístků nastavený trend pestré a nutričně vyvážené stravy v souladu se zá-sadami zdravé výživy a s ohledem na plnění výživových norem pro školní stravování s využitím kvalitních regionálních, čerstvých a sezonních potravin a nadále minimalizovat použití potravin s vysokým stupněm zpracování. ■Využívat nové receptury pokrmů a připravovat nejen stravu nutričně vyváženou, ale přitom i zajímavou a lá-kavou pro strávníky, inspirovat se přitom od úspěšných školních jídelen a podporovat vzájemnou spolupráci a výměnu zkušeností mezi školními jídelnami. ■Vyhodnocovat a upravovat ve školních jídelnách nabídku jídel s ohledem na množství vrácené stravy a zo-hledňovat tuto skutečnost v příští nabídce stravy tak, aby se zabránilo zbytečnému plýtvání potravinami. ■Podporovat zavádění dietního stravování s cílem rozšíření počtu školních jídelen poskytujících tento způsob stravování tak, aby bylo v co největší míře umožněno dětem, žákům a studentům, které toto stravování potře-bují. ■Eliminovat případy strávníků, kteří ze sociálních důvodů nemohou využívat služeb školního stravování, zapo-jením do projektů umožňujících získat finanční podporu k úhradě stravného. ■Podněcovat a rozvíjet spolupráci školní jídelny s vedením školy, strávníky, pedagogickými pracovníky i rodiči a prohlubovat tak vzdělávací význam témat zdraví a zdravý životní styl v rozvoji dovedností a praktických návyků v těchto oblastech. ■Udržovat a zlepšovat ve spolupráci se zřizovateli odpovídající materiální podmínky v návaznosti na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví strávníků. 14.3 Kontrola dodržení právních předpisů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravíVe školním roce 2019/2020 provedla Česká školní inspekce kontrolu zajištění podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví v 535 mateřských školách, 489 základních školách a 182 středních školách. Naprostá většina kontrolovaných škol splňovala v kontrolovaných oblastech požadavky bezpečnosti dětí a žáků.TABULKA 135 | Souhrnné výstupy z provedených kontrol (§ 29 odst� 2 a 3 školského zákona)Oblast kontrolyPodíl škol splňujícíchpožadavky (v %)MŠZŠSŠBezpečnost prostor školy88,592,097,8Vymezení formálního rámce bezpečnosti a ochrany99,699,6100,0Prevence rizik s ohledem na zajištění BOZ96,496,798,9Personální zabezpečení BOZ dětí/žáků při výuce98,399,698,9Zajištění BOZ při přesunech dětí/žáků mezi místy vykonávané činnosti99,399,8100,0Zajištění BOZ účastníků při aktivitách mimo školu / školské zařízení99,499,8100,0Stanovení pravidel pro konání akce mimo školu100100100,0Jiná oblast99,198,699,4Nejčastěji docházelo k porušením v oblasti bezpečnosti prostor školy. V těchto případech vystavovala ČŠI školám protokol a požadovala odstranění nedostatků. Podíl škol, které měly prostory se sníženou mírou bezpečnosti, se však oproti roku 2018/2019 snížil. Prostory škol, ve kterých dochází ke snížené míře bezpečnosti, jsou dlouhodobě stejné. V mateřských školách se jedná zpravidla nejčastěji o školní zahradu nebo společné prostory, jako jsou chodby a šatny. Také v základních a středních školách jsou nejčastějším problémem z hlediska bezpečnosti žáků společné prostory.