Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202024114 | SOUHRNNé POZNATKY Z KONTROL A ANALýZA ÚRAZOVOSTIdržení finančních limitů bylo zjištěno v 8 případech. Ve školních jídelnách zřizovaných církví (navštíveno 8 školských zařízení) nebo soukromou osobou (navštíveno 67 školských zařízení) stanovuje cenu za poskytované stravovací služby uvedený subjekt. Výše úplaty zvláště v privátních školních jídelnách mateřských škol v mnohých případech výrazně převyšovala horní hranici finančního limitu stanoveného pro veřejné školní jídelny, ve školních jídelnách zřizovaných církví se hodnoty pohybovaly v relacích finančních limitů daných vyhláškou o školním stravování. V porovnání s mi-nulým školním rokem došlo ve školních jídelnách k nárůstu úplaty za školní stravování u všech věkových kategorií cca o 1 až 2 Kč.TABULKA 133 | Výše úplaty za stravovací služby dle zřizovatele (v Kč)Veřejná ŠJNeveřejná ŠJ(min. – max. hodnoty)Průměrná výšeúplatyMax. hodnota finančního limituPrivátní ŠJCírkevní ŠJStrávníci do 6 let – celodenní stravné347524–10933–42 z toho oběd182515–6721–22Strávníci 7letí v MŠ – celodenní stravné379424–8836–46 z toho oběd213218–5923–25Strávníci 7–10 let – oběd223222–6520–25Strávníci 11–14 let – oběd253424–9526–33Strávníci 15 a více let – oběd263729–9526–34Ve školním roce 2019/2020 vybíralo téměř 71 % školních jídelen zálohu na stravné, přičemž průměrná délka záloho-vaného období činila 1 měsíc, ve 3 případech byla záloha požadována na délku 10 měsíců.Zvýšil se počet škol, které byly zapojeny do evropských projektů podporujících spotřebu mléka, mléčných výrobků, ovoce a zeleniny.TABULKA 134 | Doplňující zjištění nad rámec školního stravování – podíl kontrolovaných subjektů (v %)2017/20182018/20192019/2020Dotační program „Mléko do škol“35,632,340,4Dotační program „Ovoce a zelenina do škol“38,935,835,8Některé školy byly zapojeny do vzdělávacích programů podporujících zdravý životní styl (projekt Zdravá školní jí-delna), pozitivním zjištěním je i zvýšený zájem o zajištění dopoledních svačinek pro žáky 1. stupně základních škol, v několika případech byla zaznamenána i příprava odpoledních svačinek. Povinnost vydat vnitřní řád školského zařízení vyplývá z § 30 školského zákona. Podmínky pro poskytování školního stravování byly ve většině kontrolovaných školských zařízení stanoveny ve vnitřních řádech. V 11 zařízeních bylo zjištěno, že tento dokument nebyl vydán, a ve 30 případech nebyly stanovené podmínky uváděné ve vnitřním řádu v souladu s právními předpisy (např. neobsahovaly způsob přihlašování a odhlašování obědů, podmínky zacházení s majetkem školského zařízení, s vnitřním řádem nebyli prokazatelným způsobem seznámeni strávníci, zákonní zá-stupci nezletilých dětí a žáků nebyli o vydání a obsahu informováni aj.).Provoz zařízení školního stravování byl při kontrolách sledován i ve vztahu k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví strávníků. Kontrolou bylo zjištěno, že v 7 zařízeních nebyla dostatečným způsobem bezpečnost zajištěna (vybavení školní jídelny neodpovídalo fyziologickým potřebám strávníků zejména při stravování dětí mateřských škol v jídel-nách základní školy, v době kontroly nebyl dostatečně zabezpečen dohled nad nezletilými strávníky, vybavení školní jídelny bylo poškozené a neudržované). Doplňkovou činnost provozovalo 45 % kontrolovaných školních jídelen, využívána byla nejčastěji pro zaměstnance jiných škol a školských zařízení, k zajištění zvýšené poptávky svačin pro žáky základních škol, které nejsou součástí školního stravování, pro sociální služby stejného zřizovatele, pořádání jednorázových soukromých akcí či v rámci výroby studené kuchyně apod. Nesprávné sledování nákladů na doplňkovou činnost a jejich chybná úhrada z hlavní činnosti byla zjištěna v 17 případech.14.2.3 ZávěryKontrola školního stravování probíhala ve školním roce 2019/2020 v souladu s plánem hlavních úkolů ČŠI, i přes ztíženou situaci v době nouzového stavu se jej dařilo naplňovat. Z posouzení úrovně školního stravování a poskyto-