Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202024014 | SOUHRNNé POZNATKY Z KONTROL A ANALýZA ÚRAZOVOSTIjídelny se jeví snadnějším způsobem řešení této situace ohřev stravy než nabídka dietních jídel. Z toho důvodu také nepatrně vzrůstá podíl individuálního stravování (ze 13 % na 15 %) formou uchování a ohřevu dietního jídla přinese-ného z domova v souladu se stanovenými podmínkami ministerstva zdravotnictví pro tento způsob stravování. Ve stra-vování v dietním režimu převládá dieta s omezením lepku. Většina zařízení poskytujících dietní stravování postupuje v souladu s právními předpisy, má odborného pracovníka, případně odborného konzultanta pro přípravu diet. V jídel-ních lístcích, nástěnkách nebo na webových stránkách uvádějí školní jídelny informace o alergenech v nabízených pokrmech, ve 3 případech nebyla tato informace strávníkům poskytnuta.V mateřských školách, školských výchovných a ubytovacích zařízeních a ve školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy zajišťovaly školní jídelny celodenní pitný režim. Žáci základních a středních škol měli nápoje k dispozici zejména při obědě ve vířičích, termosech apod., a to převážně formou alternativní nabídky, kdy si strávník může vybrat z více druhů nápojů. Přetrvává nabídka pitné, popř. neslazené vody ochucené citronem, která převyšuje nabídku slazených nápojů (šťáva, ovocné koncentráty, slazený čaj, džusy, mošty), jejíž podíl však nepatrně narostl.TABULKA 131 | Přehled poskytovaných nápojů – podíl kontrolovaných subjektů (v %)NabídkaPodíl 2017/20182018/20192019/2020voda / voda s citronem / neslazená93,596,896,3minerální vody16,618,117,4šťáva / ovocné koncentráty81,081,282,8čaj slazený87,989,290,1čaj neslazený54,759,356,6mléko74,776,479,9kakao62,673,865,2džusy51,152,255,6mošty34,938,239,0bílá káva51,652,253,5jiné13,110,412,1Školní jídelny jsou povinny nabízet stravu, která bude nejen pestrá, nutričně hodnotná a vyvážená pro příslušné vě-kové skupiny strávníků, ale zároveň bude odpovídat i zásadám zdravé výživy a splňovat výživové normy pro školní stravování u vybraných druhů potravin. Pozornost ČŠI se soustředila při hodnocení výživových norem v návaznosti na současné výživové trendy, vzrůstající obezitu dětí a žáků a nadměrnou konzumaci cukrů a tuků především na dodržení jejich 100% horní hranice a dodržení a zvyšování podílu ovoce a zeleniny. Pozitivním zjištěním je patrný nárůst podílu školních jídelen, které sledované komodity dodržely. V případě výrazných odchylek od povoleného rozpětí při plnění výživových norem byly prověřovány i další sledované komodity. TABULKA 132 | Zařízení školního stravování, která dodržela stanovené limity výživových norem (v %)Školní rokTukyCukryZeleninaOvoce2017/201880,181,485,978,62018/201983,685,491,281,52019/202089,790,596,585,0Nesledování plnění spotřebního koše a neschopnost prokázat dodržení doporučených výživových dávek pro jednotlivé skupiny strávníků bylo kontrolou zjištěno u 5,9 % kontrolovaných zařízení. Jednalo se zejména o školní jídelny – vý-dejny, jejichž činnost vykonává příslušná škola, kde ředitel nevěnoval dostatečnou pozornost této oblasti v rámci své řídící a kontrolní činnosti. I přes zjištěná pochybení lze konstatovat, že školní jídelny jsou schopny a ve velké míře ochotny reagovat na součas-né trendy v oblasti zdravé výživy, zajímají se o nové receptury, zařazují pro přípravu pokrmů i netradiční potraviny (červená čočka, cizrna, pohanka, jáhly, bulgur, kuskus aj.), regionální potraviny, což přispívá ke zlepšování výživové hodnoty nabízené stravy, dokážou sestavit nabídku v jídelním lístku nejen nutričně vyváženou, ale zároveň i atraktivní pro strávníky (např. doplněnou o tzv. týdny kuchyní cizích zemí). Vyhláška o školním stravování vymezuje pro veřejné zařízení školního stravování v rámci rozpětí finanční limity na nákup potravin pro jednotlivé věkové skupiny strávníků, ze kterých je ve veřejných zařízeních školního stravování určena úplata za školní stravování. Nesprávně stanovená úplata za školní stravování byla kontrolou zjištěna u 1,5 % zařízení (strávníci nebyli správně zařazeni do věkových skupin, chybovost se vyskytovala zejména u zařazení 7letých dětí v mateřských školách), což představuje ve srovnání s minulým školním rokem 2017/2018 pokles o 1,8 %, nedo-