Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202023914 | SOUHRNNé POZNATKY Z KONTROL A ANALýZA ÚRAZOVOSTIženou a plnohodnotnou stravu v zařízeních školního stravování a naplňování nutriční politiky státu přispívá k výchově a osvojení si zdravého životního stylu. V rámcových vzdělávacích programech je pro předškolní vzdělávání tato pro-blematika zakomponována v kapitole Dítě a jeho tělo, v základních školách je zejména součástí vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, ve středních školách je obsahem všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů a praktického vyučování. Při hodnocení škol a školských zařízení v rámci komplexních inspekčních činností se proto pozornost zaměřila také na to, jak jsou děti a žáci vedeni a podporováni k výchově ke zdraví a zdravému životnímu stylu v návaznosti na školní vzdělávací programy, jak je propojena výuka ke zdravému způsobu výživy ve škole a její aplikace ve školní jídelně, jak jsou vytvářeny praktické dovednosti v rámci zdravých stravovacích návyků, jak je rozvíjeno partnerství, spolupráce školní jídelny se strávníky, jejich zákonnými zástupci, s vedením školy, dalšími subjekty aj.Samotná kontrola se orientovala na dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování školního stravo-vání (§ 28 až 30, 119, 122 zákona č. 561/2004 Sb. školský zákon, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 až 5 vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů), především se zaměřením na identifikaci rizik v oblasti školního stravování. Jednalo se zejména o stanovení a dodržování podmínek pro poskytování školního stra-vování (zakotvení ve vnitřním řádu školského zařízení včetně jejich následného dodržování, kontrola provozu zařízení školního stravování ve vztahu k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví strávníků, provozování doplňkové činnosti) a plnění odpovědnosti kontrolovaných osob za stravovací služby (rozsah, kvalita, pestrost stravy včetně organizace stravování, dodržování vymezených limitů výživových norem, stanovení, dodržování finančních limitů na nákup po-travin a v návaznosti na to správnost stanovení úplaty za školní stravování u veřejných subjektů, realizace školního stravování v dietním režimu včetně možnosti individuálního způsobu stravování, průkaznost vedení dokladů souvise-jících s hlavní činností školní jídelny, poskytování služeb nad rámec školního stravování aj.). 14.2.2 Souhrnné výsledky z kontrolní činnosti v zařízeních školního stravováníVe školním roce 2019/2020 uskutečnila ČŠI v oblasti školního stravování kontrolní činnost celkem v 883 zařízeních školního stravování, což představuje 64 % z počtu 1 377 navštívených zařízení v minulém školním roce 2018/2019. Tato skutečnost byla ovlivněna uzavřením škol a školských zařízení v době vyhlášení nouzového stavu od poloviny března 2020. Ze sledovaného počtu bylo 862 součástí právnických osob vykonávajících činnost školy nebo školského zařízení a 21 samostatných právních subjektů, přičemž největší počet (112) kontrolovaných školských zařízení byl re-alizován ve Středočeském kraji, nejmenší počet (22) v Karlovarském kraji. Z hlediska zřizovatelů se jednalo o 669 za-řízení školního stravování zřízených obcemi, 115 kraji, 24 MŠMT, 8 církví a 67 privátním sektorem.Z uvedeného celkového počtu kontrol bylo v rámci komplexní inspekční činnosti realizováno 95 %, kontroly a in-spekční činnost na žádost, včetně inspekčních činností na žádost soukromých zařízení v červnu 2020 představovaly 2 %. Ve sledovaném období nebylo v rámci školního stravování provedeno žádné šetření stížnosti.V souladu se zápisem do školského rejstříku nebylo školní stravování poskytováno ve 4 případech z důvodu neuvedení činnosti nebo všech míst poskytovaných školských služeb ve školském rejstříku a u 10 kontrolovaných subjektů neod-povídaly údaje o počtu zapsaných stravovaných zjištěným skutečnostem.Ve 151 kontrolovaném subjektu bylo školní stravování zajišťováno prostřednictvím jiného provozovatele stravovacích služeb, ujednání o jeho zajištění podle povahy zajišťovaných služeb neobsahovalo požadované náležitosti nebo nebylo vůbec k dispozici ve 13 případech.Ve sledovaných zařízeních školního stravování se ve školním roce 2019/2020 stravovalo (vždy za poslední měsíc před datem kontroly) celkem 199 393 strávníků, z toho 156 801 strávníků školního stravování (dětí, žáků a studentů) a 23 314 stravovaných pracovníků škol a školských zařízení. Z celkového počtu 883 kontrolovaných subjektů bylo vedoucími pracovníky v 87 subjektech identifikováno 659 dětí, žáků a studentů, kteří se nemohli ze sociálních důvodů stravovat, a pouze ve 124 školních jídelnách využívali strávníci poskytovanou finanční podporu k úhradě stravného.Rozsah nabídky stravovacích služeb dle typu školy a školského zařízení byl dodržen u 99 % zařízení, v návaznosti na délku pobytu strávníků ve škole nebo školském zařízení strávníkům byla poskytována hlavní (oběd, popř. večeře) a doplňková jídla (snídaně, přesnídávka, svačina a druhá večeře). Oproti minulému školnímu roku byl v rámci zlepšení stravovacích služeb nárůst školních jídelen (z 20 % na 26 %), které nabízely možnost výběru z více druhů jídel za dodr-žení podmínky plnění spotřebního koše a poskytnutí strávníkům z nutričního hlediska vyrovnanou denní nabídku jídel. V nabídce se nejčastěji objevovaly dva hlavní chody, což dávalo možnost strávníkům vybrat si takové jídlo, které jim opravdu chutná a u kterého je menší pravděpodobnost plýtvání. Pouze 107 jídelen z celkového počtu kontrolovaných zařízení školního stravování poskytovalo strávníkům dietní stra-vování, v 560 školních jídelnách nebylo dietní stravování potřeba, v ostatních případech dietní stravování nebylo poskytováno vůbec. Nadále přetrvává u tohoto způsobu stravování spíše stagnující tendence, neboť pro některé školní