Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202023814 | SOUHRNNé POZNATKY Z KONTROL A ANALýZA ÚRAZOVOSTIrozpočtu. K porušení právních předpisů při nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu došlo u 15 kontrolo-vaných subjektů (50 %). Z toho v 11 subjektech bylo zjištěno neoprávněné nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu. Z těchto případů bylo jednou zjištěno přijetí prostředků státního rozpočtu (vyšší výkonové ukazatele než skutečnost nebo nebyly vykazované činnosti realizovány), v 10 případech bylo zjištěno pochybení v nakládání s fi-nančními prostředky státního rozpočtu na platy a OPPP (zejména nedodržení právních předpisů a využívání finančních prostředků na platy v doplňkové činnosti), nesoulad mezi údaji v účetních záznamech a účetních dokladech) a zúčto-vání dotací. V nastavení a fungování vnitřního kontrolního systému bylo zjištěno 35 pochybení. Z toho v 16 veřejných subjektech nebyl vnitřní kontrolní systém zaveden nebo nebyl funkční. V 11 subjektech (36,7 %) se jednalo o taková zjištění, která ve svém důsledku znamenala porušení rozpočtové kázně ve výši 721 803 Kč. 14.1.3 Závěry veřejnosprávní kontroly ■Z realizovaných 30 veřejnosprávních kontrol ve školách a školských zařízeních, ve kterých byla identifi-kována při komplexní inspekční činnosti rizika v nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu, bylo v 15 případech zjištěno porušení právních předpisů, vztahujících se k hospodaření s finančními prostředky ze státního rozpočtu, jejich evidenci a zúčtování, nakládání s majetkem státu a ve veřejných subjektech k ne-funkčnímu vnitřnímu kontrolnímu systému. ■U 11 z kontrolovaných subjektů bylo identifikováno takové nakládání s finančními prostředky státního roz-počtu (nedoložení výdajů potřebnými doklady, vykazování vyšších výkonů, nesprávné vyplácení osobních příplatků apod.), které je porušením rozpočtové kázně. Na základě zjištěných nedostatků bylo podáno 11 pod-nětů příslušnému krajskému úřadu. ■Prověření, zda kontrolovaná osoba zavedla a udržuje vnitřní kontrolní systém a zda je zajištěno jeho fungování podle příslušných ustanovení zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně někte-rých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, vedlo k závěrům, že vnitřní kontrolní systém, jeho nastavení a funkčnost nejsou zárukou snížení míry rizika nesprávného nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu ve 12 z kontrolovaných veřejných subjektů. ■Nejvíce kontrol bylo realizováno ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí (24 / 80 %). Z tohoto počtu bylo v 15 subjektech zjištěno porušení právních předpisů v nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu a v 11 případech porušení rozpočtové kázně. ■Ve všech případech byla uložena lhůta k přijetí opatření a odstranění nedostatků. ■Závěry z kontrol byly předávány ve všech případech zřizovateli, v případě porušení rozpočtové kázně přísluš-nému krajskému úřadu.14.1.4 Doporučení ■Zlepšení spolupráce se zřizovatelem nejen ve školách a školských zařízeních. ■Zabezpečení jednotného vzdělávání vedoucích zaměstnanců v oblasti hospodaření a vnitřního kontrolního systému zejména u škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky. ■Důsledně vyžadovat dodržování ustanovení zákona o finanční kontrole ve všech školách a školských zaříze-ních. ■Zabezpečit v odůvodněných případech prověření realizace a účinnosti opatření přijatých kontrolovanou oso-bou nebo zřizovatelem. 14.2 Kontrolní činnost v zařízeních školního stravování14.2.1 Souhrnné poznatky z kontrolní činnosti v zařízeních školního stravováníZákladní údaje o kontrole zařízení školního stravováníVýznamnou součástí školských služeb poskytovaných v rámci vzdělávacího systému je zajištění stravování dětí, žáků a studentů prostřednictvím komplexního a velmi dobře propracovaného systému školního stravování. Výživa dětí, žáků a studentů, její ovlivňování spolu s vytvářením zdravých stravovacích návyků respektováním požadavků na vyvá-