Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202023313 | MEZINáRODNÍ AKTIVITY A MEZINáRODNÍ SPOLUPRáCEČinnostObdobíPrimární cyklusSekundární cyklusPracovní skupina kontrola kvality Evropské maturityIX/2019I/2020XZajištění odborného překladu hodnoticích deskriptorů ve vzdělávacím programu dějepis pro 6.–7. ročník sekundárního cyklu vzděláváníIX/2019XSpolupráce na tvorbě sdílené elektronické platformy pro učitele dějepisu v EŠ a AEŠX/2020XKontrola kvality ústních maturitních zkoušek z dějepisu a českého jazyka a literaturyIV/2020XNová podoba písemných a ústních maturitních zkoušek z dějepisu a českého jazyka a literaturyII/2020V/2020XTvorba a vložení přílohy do vzdělávacích programů dějepisu a českého jazyka a literaturyVI/2020VIII/2020XManuál pro podporu učitelů při tvorbě návrhů písemné a ústní Evropské maturitní VII/2020zkoušky s platností od roku 2021VIII/2020XMonitoring a výběr českých a zahraničních expertů a externích hodnotitelů pro Evropskou maturitní zkoušku průběžněX13.4 Bilaterální a specifické formy mezinárodní spolupráce Ve spolupráci s MŠMT využívá Česká školní inspekce získané poznatky z mezinárodních aktivit a informace předává rovněž odborné veřejnosti v širokém spektru aktérů podílejících se na rozvoji vzdělávací politiky. Aktivní účastí Česká školní inspekce upevňuje své postavení v mezinárodních organizacích a také v nadcházejícím školním roce bude jed-ním z cílů rozvíjet členství v expertních skupinách, řídicích radách a ve výkonných výborech. Pořádáním významných mezinárodních konferencí a seminářů získává Česká školní inspekce silnou pozici v mezinárodním prostředí vzděláva-cí politiky. Proto doufáme, že některé akce původně plánované na školní rok 2019/2020 (vlivem pandemie covidu-19 neuskutečněné) bude reálné uspořádat v následujícím období.I ve školním roce 2019/2020 pokračovala dlouhodobá spolupráce České školní inspekce a Státní služby pro kvalitu vzdělávání Ukrajiny a ukrajinského Státního inspektorátu vzdělávacích institucí v souladu se zahraničněpolitickými prioritami České republiky. Především probíhalo sdílení zkušeností v oblasti hodnocení kvality a efektivity vzdělávání ve školách a školských zařízeních a v oblasti zajišťování sběru poznatků a jejich zpracování s využitím prostředků ICT. Kolegové z Ukrajiny využívají mnohaletých zkušeností České školní inspekce při tvorbě a implementaci vlastních systémů a metodik. ČŠI zodpovídá za zastupování České republiky v síti projektu OECD Early Childhood Education and Care (pro ranou péči a předškolní vzdělávání – dále „ECEC“). V rámci sítě jsou na základě podkladů zaslaných jednotlivý-mi zástupci pro potřeby členských zemí zpracovávány odborné tematické přehledy, které prezentují klíčové prvky 57úspěšných politik ECEC v zemích OECD a partnerských ekonomikách. Publikace poskytují mezinárodní pohled na klíčové oblasti v systémech ECEC a poukazují na využitelné příklady inspirativní praxe v přístupech jednotlivých zemí. Naznačují směry, které mohou napomoci zlepšovat celkovou kvalitu předškolního vzdělávání a péče. V průběhu školního roku 2019/2020 pokračovala spolupráce na mezinárodní komparativní studii Quality Beyond Regulations Po-licy Review (Kvalita nad rámec předpisů). Sekretariátem ECEC byla zpracovávána data, která ČŠI poskytla v březnu 2019, byl projednán první návrh struktury finálního výstupu, byly upřesněny a doplněny některé konkrétnější údaje za Českou republiku. V rámci sítě ECEC byl vydán první svazek z mezinárodního šetření TALIS Starting Strong: Providing Quality Early Childhood Education and Care – Result from the Starting strong survey 201858, kterého se účastnilo devět zemí (Chile, Dánsko, Německo, Island, Izrael, Japonsko, Korea, Norsko a Turecko). Dokumentuje pozadí, vzdělávání a odbornou přípravu učitelů, ostatních zaměstnanců a vedoucích pracovníků ECEC napříč zeměmi. Řeší též otázky jejich pedago-gické a profesní praxe. V návaznosti na uvedenou publikaci byla vydána tematická zpráva Quality Early Childhood Education and Care for Children Under Age – Results from the Starting Strong Survey 201859, která se zabývá zku-57 Starting Strong I, Starting strong II, Starting Strong III – A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care, Starting strong IV – Monitoring Quality Early Childhood Education and Care, Starting strong V – Transitions from Early Childhood Edu-cation and Care to Primary Education. Dostupné z: http://www.oecd.org/education/school/earlychildhoodeducationandcare.htm58 https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/301005d1-en.pdf?expires=1599055422&id=id&accname=guest&checksum=C-15FE0BCF20000D97A9F43048030604D 59 https://www.oecd-ilibrary.org/education/quality-early-childhood-education-and-care-for-children-under-age-3_99f8bc95-en