Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202022913 | MEZINáRODNÍ AKTIVITY A MEZINáRODNÍ SPOLUPRáCEVzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebamiInspektorka pro předškolní a primární cyklus je jednou ze dvou nominovaných inspektorů, kteří se jako členové pra-covní skupiny Politika podpory vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP) v systému EŠ podílejí na tvorbě strategických i procedurálních dokumentů a na jejich uplatňování ve školách. Ve školním roce 2019/2020 se národní inspektorka podílela na úkolech Akčního plánu pro vzdělávací podporu a in-kluzivní vzdělávání, zejména na tvorbě prováděcích předpisů pro přijímání učitelů a asistentů vzdělávací podpory, pro nominaci a činnost koordinátorů vzdělávací podpory a pro tvorbu školních prováděcích předpisů pro implementaci společné politiky podpory. V průběhu distančního vzdělávání byla v soustavném kontaktu s koordinátory škol a spo-lupracovala na zřízení platformy MS Teams pro podporu distančního vzdělávání žáků se SVP, pro sdílení zkušeností a příkladů inspirativní praxe.Roční statistická zpráva o podpoře vzdělávání žáků se SVP v systému EŠ ve školním roce 2018/2019 zahrnuje údaje a zjištění o všech typech a úrovních poskytované podpory a byla jako každoročně předložena Společnému pedagogic-kému výboru v únoru a Nejvyšší radě EŠ v dubnu 2020.Inkluzivní vzděláváníČeská národní inspektorka pro předškolní a primární cyklus je rovněž členkou pracovní skupiny pro podporu inkluziv-ního vzdělávání v Evropských školách. Tato pracovní skupina, která vznikla z podnětu Evropské agentury pro speci-ální a inkluzivní vzdělávání (EASNIE), je složena z představitelů Úřadu generálního tajemníka EŠ, Evropské komise, EASNIE, inspektorů EŠ a zástupců škol. Hlavním cílem je vytvořit v systému EŠ podmínky pro naplňování Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením. Hodnocení žákůOd školního roku 2014/2015 je v EŠ v platnosti systém hodnocení žáků primárního cyklu (viz výše, kapitola Priority ve vzdělávání českých žáků). Na základě provedené evaluace vstoupila k 1. 9. 2018 v platnost relevantní opatření, jejichž naplňování bylo průběžně monitorováno.K 1. 9. 2018 vstoupil v platnost na sekundárním cyklu Evropských škol nový hodnoticí systém v ročnících S1–S5, který byl testován napříč všemi Evropskými školami ve školním roce 2017/2018. Na jednání Rady inspektorů v únoru 2019 byl schválen dokument zavazující inspektory Evropských škol pro sekundární cyklus implementovat během školního roku 2019/2020 nový hodnoticí systém do Evropské maturitní zkoušky. Cílem nové hodnoticí škály je přispět k porozumění a souladu hodnocení s vysokými školami a univerzitami.Hodnocení místně najímaných učitelůNárodní inspektorka pro předškolní a primární cyklus je členkou strategické pracovní skupiny zabývající se periodic-kým hodnocením místně najímaných učitelů, které nově probíhá ve spolupráci ředitelů škol a inspektorů pro EŠ. Pra-covní skupina vypracovala prováděcí předpisy a metodické materiály, které byly schváleny na jednáních administrativ-ních orgánů EŠ v říjnu 2019. Inspektorka pro předškolní a primární cyklus vedla tým inspektorů pro hodnocení místně najímaných učitelů v EŠ Lucemburk I a společně s inspektorkou pro sekundární cyklus se podílela na statutárním hodnocení učitelů EŠ Brusel IV. Inspektorka pro sekundární cyklus byla členkou týmu v rámci uvedeného hodnocení učitelů i v EŠ Brusel I. Další připravované mise (EŠ Mnichov, EŠ Brusel II, Brusel III a EŠ Frankfurt byly odloženy z důvodu pandemie covidu-19.Expertní skupina pro přípravu školního roku 2020/2021V reakci na pandemii covidu-19 byla vytvořena expertní skupina pro přípravu vzdělávání ve školním roce 2020/2021, do které byla nominována národní inspektorka pro předškolní a primární cyklus. Vedle práce na společném strategic-kém dokumentu vedla podskupinu pro podporu žáků se SVP a jako členka se podílela na práci podskupin pro před-školní a primární cyklus a pro zajištění kvality vzdělávání. Pro všechny oblasti vzdělávání byla identifikována a ana-lyzována rizika a vypracovány tři scénáře vzdělávání: pro prezenční vzdělávání ve škole, pro kombinované (hybridní) vzdělávání (prezenční v kombinaci s distančním) a pro distanční vzdělávání. Ve všech scénářích byly identifikovány a zohledněny ohrožené skupiny učitelů a žáků.Revize role a povinností inspektorů Evropských školPočet žáků a učitelů v Evropských školách se každoročně zvyšuje a zároveň velmi rychle narůstá počet akreditovaných EŠ (dále AEŠ). Tato skutečnost spolu s povinnostmi, které inspektorům předepisují nové předpisy a inovace (především nově zavedená povinnost hodnotit místně najímané učitele), kladou stále vyšší nároky na práci inspektorů. Zmíněná pracovní skupina, v níž pracuje také inspektorka pro předškolní a primární cyklus EŠ, se zabývala analýzou činností, které inspektoři provádějí, a vypracovala návrh reformních opatření, který byl schválen Nejvyšší radou EŠ na jednání