Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202022813 | MEZINáRODNÍ AKTIVITY A MEZINáRODNÍ SPOLUPRáCEnocení na škále a slovního hodnocení. Tento hodnoticí systém je uplatňován v návaznosti na požadovanou diferenciaci a individualizaci vzdělávání ve vztahu k individuálním potřebám a schopnostem každého žáka. V sekundárním cyklu EŠ je stěžejní prioritou hodnocení žáků ve všech ročnících podle nové hodnoticí škály, která byla testována napříč Evropskými školami ve školním roce 2017/2018. Nový hodnoticí systém zajišťuje harmonizaci při hodnocení žáků, obsahuje sedm místo dřívějších deseti úrovní hodnocení. Každá úroveň je charakterizována výkon-nostním indikátorem, stupněm hodnocení, popisem znalostí žáka ve vztahu ke klíčovým kompetencím a naplněním vzdělávacího cíle. Pět pozitivních výkonnostních indikátorů ukazuje žákům, jak splnili nároky učebních plánů, dva negativní indikátory odpovídají hodnocení, kdy žáci nedosahují potřebné úrovně. Tento moderní hodnoticí systém přispívá především žákům, ale i jejich rodičům a učitelům k porozumění dosažené úrovně v průběhu vzdělávání. Žáci se tak postupně stávají sebevědomější a zodpovědnější za vlastní učení a vzdělávání. Detailnější a jasnější systém hodnocení s konkrétními kritérii a výkonnostními indikátory pro každý vyučovací předmět v každém cyklu vzdělávání poskytuje potřebnou harmonizaci a transparentnost nejen v rámci systému EŠ, ale především při přijímání absolventů EŠ na vysoké školy ve všech zemích Evropské unie. Sledovaným jevem nadále zůstává formativní hodnocení žáků, sebehodnocení, vzájemné hodnocení, činnostní učení a průběžné osvojování osmi klíčových kompetencí, kterými jsou: kompetence v oblasti gramotnosti, kompetence v oblasti mnohojazyčnosti, matematická kompetence a kom-petence v oblasti přírodních věd, technologií a inženýrství, digitální kompetence, personální a sociální kompetence a kompetence k učení, občanská kompetence, podnikatelská kompetence a kompetence v oblasti kulturního povědomí a vyjadřování. Jednotliví národní inspektoři pro sekundární cyklus připravili v tomto školním roce novou podobu Evropské maturity (The European Baccalaureate) napříč vzdělávacími předměty pro zkušební období 2021. K dispozici je aktualizovaný dokument „Ekvivalence hodnocení mezi Evropským maturitním diplomem a maturitním vysvědčením ČR“. Dokument je k využití pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, vysoké školy a další vzdělávací instituce v ČR a současně je publikován na webu EŠ. Na webu MŠMT jsou přístupné nové tabulky ekvi-valence hodnocení, které umožňují porovnání výsledků vzdělávání žáků EŠ s hodnoticím systémem České republiky. Žáci 5. ročníku v sekundárním cyklu vzdělávání mají k dispozici aktualizovaný nový kánon pro český jazyk a literatu-ru, jehož obsah odpovídá nově připravené podobě Evropské maturitní zkoušky.V průběhu celého školního roku se čeští učitelé a žáci sedmého ročníku připravovali na Evropskou maturitní zkoušku v EŠ Brusel III, Lucemburk II a Varese. V EŠ Brusel III, kde je zřízena česká sekce, maturují žáci z matematiky, filozo-fie a přírodovědných předmětů v českém jazyce. V mateřském jazyce se zde vyučuje kromě českého jazyka a literatury také matematika, přírodní a společenské vědy, výpočetní technika a filozofie. V ostatních Evropských školách žáci stu-dují v anglické, francouzské nebo německé sekci. Výuka českého jazyka a literatury je po celou dobu studia zajištěna kvalifikovanými českými pedagogy.Podobu letošní maturitní zkoušky ovlivnila pandemie covidu-19. Během dubnového zasedání schválila Nejvyšší rada EŠ zrušení písemných a ústních zkoušek. Žákům byla vypočítána výsledná známka z jednotlivých maturitních před-mětů z A testů a B testů. Žáci, kteří neprospěli, mohou vykonat písemné a ústní zkoušky v září 2020. Všichni čeští žáci v EŠ prospěli a stali se tak úspěšnými absolventy Evropských škol a držiteli certifikátu o Evropské maturitní zkoušce. 13.3.2 Spoluúčast ČŠI na rozvoji systému Evropských školČŠI je prostřednictvím národních inspektorek zapojena do činnosti klíčových mezinárodních pracovních skupin, je-jichž úkolem je rozvoj systému EŠ v následujících oblastech:Strategické úkoly systému EŠReforma Evropských školStejně jako jednotlivé vzdělávací systémy členských států Evropské unie, i EŠ musí reagovat na změny ve společnosti tak, aby žáky dobře připravily na život v 21. století. Probíhající reforma vzdělávání v EŠ, na jejíž přípravě se podílí také národní inspektorka pro předškolní a primární cyklus, zahrnuje tři základní oblasti: jazykové vzdělávání, stanovení pravidel pro vzdělávání založeném na kompetencích a reformu kurikula. Ve školním roce 2019/2020 byla schválena jazyková politika EŠ a metodický materiál pro implementaci osmi klíčových kompetencí pro celoživotní učení do strategických materiálů, učebních osnov a do vzdělávacího procesu ve všech cyklech EŠ.