Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202022613 | MEZINáRODNÍ AKTIVITY A MEZINáRODNÍ SPOLUPRáCEDruhý vzdělávací program je zaměřen na využívání didaktického potenciálu úloh uvolněných z mezinárodního šetření PISA s cílem poskytnout inspiraci pro zkvalitňování výuky přírodovědných předmětů a matematiky na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Tento program je tedy určen primárně učitelům působícím na 2. stupni ZŠ a na středních školách. I zde však platí, že se do něj mohou přihlásit také učitelé 1. stupně ZŠ.V případě zájmu o realizaci vzdělávacího programu pro učitele mohou ředitelé škol zaslat požadavek prostřednictvím systému InspIS HELPDESK (https://helpdesk.csicr.cz), s uvedením tématu požadavku Vzdělávací akce a semináře ČŠI.13.2 Členství v SICI (Stálé mezinárodní konferenci inspektorátů, The Standing International Conference of Inspectorates)Počet členů SICI se ve školním roce 2019/2020 zvýšil – v současné době má organizace 42 členů z 29 evropských zemí.Semináře, které jsou základní aktivitou organizace, byly ve školním roce 2019/2020 věnovány vnitřnímu zajištění kva-lity inspekční činnosti. Z plánovaných akcí se uskutečnily semináře v Irsku (září 2019) a v Nizozemí (březen 2020). Další dva – v České republice (květen 2020) a ve Finsku (září 2020) byly v důsledku pandemie covidu-19 zrušeny a posléze přeloženy na následující školní rok. Veškerá činnost se v důsledku opatření přesunula do virtuální roviny. In-spektoráty velmi rychle zareagovaly na změněnou situaci a jejich hlavním úkolem bylo zjistit stav, průběh a výsledky distančního vzdělávání v jednotlivých zemích.Evropská komise vybrala projekt BIBESOIN – „Better inspection for better social inclusion“ v rámci programu Eras-mus+, jehož je SICI řešitelem, jako příklad dobré praxe, což bylo zveřejněno ve 23 jazycích v měsíčníku School Education Gateway.Zástupce ČŠI zůstává členem Výkonného výboru organizace a zároveň také zástupcem generálního sekretáře.13.3 Aktivity ČŠI v systému Evropských škol ve školním roce 2019/2020Vzájemná komunikace a spolupráce v rámci systému Evropských škol (dále EŠ) umožňují výměnu zkušeností mezi odborníky ve vzdělávání na úrovni všech členských států Evropské unie. Cílem Ministerstva školství, mládeže a tělo-výchovy (dále MŠMT) a České školní inspekce (dále ČŠI) je zajistit realizaci priorit vyplývajících z přistoupení České republiky k Úmluvě o statutu Evropských škol na základě usnesení vlády České republiky ze dne 25. srpna 2004. Školní rok 2019/2020 byl z hlediska činností a aktivit v Evropských školách ovlivněn systémovými změnami, které v současné době v EŠ probíhají, nárůstem počtu akreditovaných škol a rovněž zvýšeným počtem vyslaných českých pedagogických pracovníků do Evropských škol. Činnost Evropských škol rovněž výrazně ovlivnila opatření souvi-sející s pandemií covidu-19. V období březen až červenec 2020 probíhalo vzdělávání ve školách, jednání všech ad-ministrativních orgánů i práce pracovních skupin distančně. Tato skutečnost mnohé činnosti zkomplikovala, některé plánované aktivity, jako například celoškolní inspekce či hodnocení místně najímaných učitelů, musely být odloženy. Na druhé straně však byly jejím výsledkem iniciativy, které přispívají k rozvoji systému EŠ.