Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202022413 | MEZINáRODNÍ AKTIVITY A MEZINáRODNÍ SPOLUPRáCE13.1.1 Zajištění PIRLS, TIMSS, PISA a TALISPIRLSVe školním roce 2019/2020 probíhaly přípravy pilotního sběru dat cyklu PIRLS 2021, který představuje již páté konání mezinárodního šetření čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku. Hlavním smyslem každého pilotního sběru je ověřit na menším vzorku škol a žáků nové testové úlohy a vyzkoušet veškeré nezbytné logistické, administrativní a or-ganizační záležitosti spojené s průběhem šetření. Do pilotního šetření se na jaře 2020 mělo zapojit 38 základních škol. Vlivem pandemie covidu-19 a zákazu přítomnosti žáků ve školách byl pilotní sběr dat několik dnů před plánovaným zahájením pozastaven. Na základě konzultací a upřesnění od mezinárodního konsorcia šetření PIRLS proběhne pilotní sběr dat v podzimním termínu 2020 na redukovaném vzorku 10 škol.Hlavní sběr dat plánovaný na jaro 2021 posunut není, proto v dotčeném období školního roku 2019/2020 probíhaly i přípravné práce k hlavnímu sběru dat.PIRLS je projektem Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání IEA. První zjišťování výsledků žáků v rámci projektu PIRLS se uskutečnilo v roce 2001. Hlavním cílem šetření je poskytovat tvůrcům vzdělávací politiky, učitelům a dalším odborníkům ve školství informace, které jim mohou pomoci při zvyšování úrovně vědomostí a do-vedností žáků ve čtenářské gramotnosti.TIMSSV aktuálním cyklu TIMSS 2019 proběhl hlavní sběr dat v květnu 2019 a v období školního roku 2019/2020 bylo 52dokončeno vyhodnocování testů. Návazně probíhalo zpracování dat ze všech zemí, nezbytné statistické zpracování a na mezinárodní i národní úrovni byla zahájena příprava zveřejnění. Jednotlivé kroky se řídí harmonogramem stano-veným mezinárodním konsorciem. Zveřejnění mezinárodních i národních výsledků šetření TIMSS 2019 tak proběhne v prosinci roku 2020. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je projektem mezinárodní asociace IEA se sídlem v Amsterodamu, která organizuje srovnávací studie v různých oblastech vzdělávání od roku 1959. Projekt TIMSS zjišťuje úroveň vědomostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Zaměřuje se při tom na věkové ka-tegorie devítiletých a třináctiletých žáků, převážně se jedná o žáky 4. a 8. ročníků povinné školní docházky.První sběr dat proběhl v roce 1995 a od té doby se pravidelně opakuje ve čtyřletých cyklech. Česká republika se zapo-jila hned do prvního cyklu projektu v roce 1995 a následně se zúčastnila všech dalších šetření – s výjimkou roku 2003, kdy se uskutečnil třetí cyklus. Máme tak společně s dalšími zeměmi možnost sledovat vývoj v oblasti matematického a přírodovědného vzdělávání za uplynulých dvacet let.Cílem projektu TIMSS je poskytovat jednotlivým zemím informace podložené kvalitním a pravidelným šetřením, které jim pomohou zlepšovat výuku matematiky a přírodovědných předmětů a zvyšovat tak úroveň vědomostí a do-vedností žáků. Každé šetření poskytuje rozsáhlé údaje o rodinném zázemí žáků, o podmínkách vzdělávání ve školách a o průběhu výuky v jednotlivých třídách.Koncepce sedmého cyklu – šetření TIMSS 2019 – vychází stejně jako v předešlých letech z konsenzu výzkumných pracovníků a odborníků na vzdělávací politiku zastupujících všechny zúčastněné země. Součástí šetření TIMSS 2019 je příprava postupného přechodu od písemného testování k testování elektronickému. PISAZveřejnění zjištění z cyklu PISA 201853 proběhlo v prosinci 2019. Vybraná zjištění PISA 2018 jsou součástí kapitoly Základní vzdělávání. Podrobnější zjištění PISA 2018 (Národní zpráva), informace o průběhu šetření v České republice, znění dotazníků v českém jazyce a Koncepční rámec šetření jsou dostupné na webové stránce České školní inspekce. 54Návazně na zveřejnění výsledků byly zahájeny práce na specificky zaměřených národních analýzách a na přípravě publikace, která s využitím uvolněných testových úloh PISA nabídne didaktickou inspiraci k rozvoji čtenářské gramot-nosti, včetně mezioborových vazeb s oblastmi matematiky a přírodovědných předmětů. Ve školním roce 2019/2020 probíhaly přípravy pilotního sběru dat dalšího cyklu PISA. Do pilotního šetření se na jaře 2020 mělo zapojit 53 škol. Vlivem pandemie covidu-19 a zákazu přítomnosti žáků ve školách byl pilotní sběr dat poza-52 Od 6. do 31. května 2019 bylo do hlavního sběru dat TIMSS 2019 zapojeno 210 základních škol, necelých 7 000 žáků a jejich rodičů a 450 učitelů.53 Hlavní sběr dat PISA 2018 proběhl v České republice od 26. března do 4. května 2018. Bylo do něj zapojeno 330 škol a 7 700 žáků narozených v roce 2002 (vyplnili test a dotazník).54 https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA