Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202022213 | MEZINáRODNÍ AKTIVITY A MEZINáRODNÍ SPOLUPRáCE13 Mezinárodní aktivity a mezinárodní spolupráceŠiroké spektrum národních agend České školní inspekce rozšiřuje různorodá zahraniční spolupráce. Dlouhodobě mezi-národní aktivity představují součást programových dokumentů ČŠI a jsou pro činnost a výstupy ČŠI nezastupitelným přínosem. Pravidelně probíhá plánování i podrobné vyhodnocování zahraniční spolupráce, včetně hlediska ekonomic-ké efektivity. V těsné vazbě na národní zjištění jsou zahraniční zkušenosti a zjištění z mezinárodních aktivit zohledňovány a využí-vány především v hodnoticí a kontrolní činnosti a sledování kvality a efektivity počátečního vzdělávání. ČŠI získané zkušenosti a informace efektivně zhodnocuje a rovněž je sdílí s klíčovými partnerskými institucemi, s nimiž se ČŠI společně podílí na zvyšování kvality vzdělávání v České republice. Především se jedná o MŠMT, ale také o resortní odborné instituce, instituce veřejné správy, vysoké školy, neziskové organizace a další odbornou veřejnost. Do mezinárodní spolupráce a zahraničních aktivit ČŠI patří: ■inspekční činnost v systému Evropských škol, ■spolupráce a výměna zkušeností v rámci činnosti Stálé mezinárodní konference inspektorátů (SICI), ■zajišťování účasti České republiky v mezinárodních šetřeních v oblasti vzdělávání, ■bilaterální spolupráce s vybranými zahraničními inspektoráty, ■další odborná spolupráce s mezinárodními vládními a nevládními organizacemi. Pravidelně jsou zástupci ČŠI vysíláni na jednání orgánů mezinárodních institucí v souladu s participací České republi-ky na jejich činnosti. Jde zejména o komise a orgány Evropské unie, Rady Evropy, Organizace pro hospodářskou spo-lupráci a rozvoj (OECD) nebo Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání (IEA). Obecně je pro člen-ství v těchto mezinárodních institucích velmi důležitá osobní účast na jednáních řídicích rad, na nichž jsou zpravidla projednávány koncepční materiály, finanční podmínky členství, rozpočty organizací i konkrétní připravované projekty. Vlivem pandemie covidu-19 musel být od března 2020 dočasně upraven formát většiny mezinárodních jednání z pre-zenčního na videokonferenční, aby byla zajištěna kontinuita spolupráce a většina činností mohla pokračovat alespoň základním způsobem. V rámci členství České republiky v OECD zajišťuje ČŠI zastoupení ČR v řídicích radách mezinárodních šetření PISA (Programme for International Student Assessment) a TALIS (Teaching and Learning International Survey) a v řídicí radě Centra pro inovace ve vzdělávání (CERI). Zástupce ČŠI každoročně zastupuje ČR na Valném shromáždění IEA, která realizuje mezinárodní šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) a PIRLS (Progre-ss in International Reading Literacy Study), do nichž je Česká republika zapojena. Dlouhodobě se ČŠI velmi aktivně zapojuje do činnosti Stálé mezinárodní konference inspektorátů (SICI) sdružující evropské inspektoráty a instituce zabývající se hodnocením škol a školských zařízení. ČŠI patří k zakládajícím čle-nům SICI. Jedná se o platformu poskytující potřebný prostor pro sdílení a předávání informací, nejnovějších metodik a příkladů inspirativní praxe pro přímý výkon inspekční činnosti. Zástupce ČŠI je členem Výkonného výboru SICI a podílí se tak na tvorbě strategických dokumentů a realizaci četných seminářů konaných s podporou SICI. Čeští školní inspektoři se těchto seminářů zúčastňují pravidelně a se zřetelem k tematickému zaměření akcí a k aktuálnosti projednávané agendy. ČŠI se dlouhodobě snaží nad zmíněný rámec intenzivně rozvíjet také další formy mezinárodní spolupráce s cílem zkvalitňovat činnost ČŠI, ale rovněž sdílet získané zkušenosti a informace se zahraniční odbornou veřejností.