Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202021611 | KONKURZY NA ŘEDITELE ŠKOL A ŠKOLSKýCH ZAŘÍZENÍ VE ŠKOLNÍM ROCE 2019/2020 ■Odborníci určení ČŠI významně přispívali k posouzení reálnosti zpracované vize rozvoje školy a způsobilosti uchazečů k vedení pedagogického sboru a personálního rozvoje školy.Negativní zjištění ■Nedaří se zvyšovat zájem možných uchazečů o místa ředitelů škol, reálně probíhá značná část konkurzních řízení bez možnosti vybrat ředitele z alespoň dvou uchazečů. ■Nízký zájem uchazečů byl zaznamenán především ve školských subjektech umístěných v malých obcích do 2 000 obyvatel. V rámci typů škol je nejnižší zájem o místa ředitelů mateřských škol mimo větší města. ■Profesní složení odborníků určených ČŠI bylo málo rozmanité, 75,1 % odborníků tvořili odborníci na organi-zaci a řízení ve školství odpovídající druhu a typu příslušné školy nebo školského zařízení. ■Stále přetrvává nízké zaměření komise jako celku na pedagogickou vizi uchazečů u části konkurzních řízení. Nízký důraz na pedagogické směřování školy byl zaznamenán především u středních škol. ■Okrajově se objevuje nepřijatelná praxe, kdy je do funkce ředitele zřizovatelem jmenován uchazeč, který nebyl komisí označen jako vhodný.Doporučení pro zřizovatele ■Řízené rozhovory s uchazeči více zaměřovat na pedagogické stránky řízení školy. ■Zajistit vyšší míru informovanosti o vyhlášených konkurzech na ředitele škol mezi pedagogickou veřej-ností v širším okolí školy.Doporučení na úrovni systému ■Vzhledem ke stále nízkému zájmu o konkurzní řízení redukovat bariéry, které pro vykonávání své práce ředitelé pociťují (např. vysoká míra administrativní zátěže). ■Vytvořit systém přípravy budoucích vhodných uchazečů o pozici ředitele. ■Aktualizovat obsah funkčního studia ředitelů se zaměřením na pedagogické vedení a další oblasti reflek-tující reálné požadavky ředitelské pozice. ■Zajistit systém vyšší míry informovanosti o vyhlášených konkurzech na ředitele škol.