Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202021411 | KONKURZY NA ŘEDITELE ŠKOL A ŠKOLSKýCH ZAŘÍZENÍ VE ŠKOLNÍM ROCE 2019/2020Přítomnost těchto odborníků byla v 70,5 % případů hodnocena jako přínosná, v 12,5 % případů však byla jejich přítomnost pouze formální. Ve dvou případech byla role přítomných odborníků hodnocena negativně, protože kladli otázky účelově podporující jednoho z uchazečů a snažili se ovlivňovat ostatní členy komise.Doplňkové hodnocení nebylo využíváno často, zaznamenáno bylo u 2,9 % konkurzních řízení. Jednalo se buďto o pí-semné testy odborných znalostí, nebo o zohlednění výsledku psychologického testu a zpracovaného psychologického profilu uchazeče. U 15,4 % konkurzních řízení využila komise nezávislé reference na všechny uchazeče, v 6,2 % kon-kurzních řízení byly reference k dispozici jen pro některé zúčastněné uchazeče. Doba věnovaná řízenému rozhovoru s jednotlivými uchazeči byla u 97,5 % konkurzních řízení pro všechny uchazeče shodná, případné rozdíly nebránily dostatečnému prověření kvalit uchazeče. V průměru trval jeden rozhovor 40 minut. U 1,2 % konkurzů byla délka trvání rozhovorů podle názoru člena komise, který zastupoval ČŠI, příliš krátká. Ze strany dalších členů komise (mimo přítomného školního inspektora a odborníků určených ČŠI) byl rozhovor smě-řován především k manažersko-řídící vizi uchazečů, přibližně v polovině konkurzů byla výrazně akcentována také pedagogická vize uchazečů. Podle typů škol je možné sledovat určité rozdíly v zaměření rozhovorů, např. vyšší akcent na manažersko-řídící a finančně-ekonomickou vizi školy a nižší akcent na pedagogickou vizi uchazečů o místa ředitelů středních škol. Pedagogická vize byla nejvýrazněji akcentována u budoucích ředitelů spojených subjektů mateřských a základních škol a samostatných základních škol. U značné části konkurzních řízení byl akcent na pedagogickou vizi uchazečů nízký, přestože se jedná o klíčové téma pro posouzení vhodnosti uchazeče.GRAF 129 | Charakteristika převládajícího zaměření řízeného rozhovoru s uchazeči (v % z celkového počtu konkurz-ních řízení)45,762,946,427,24,661,070,735,018,76,550,079,431,418,65,932,882,036,144,31,649,173,137,424,84,3zam ení na pedagogickou vizi uchazeěřčůzam ení na mana ersko- ídící vizi uchazeěřžřčůzam ení na b né provozn -organiza ní otázky chodu školyěřěžěčzam ení na finan n -ekonomickou vizi uchazeěřč ěčůzam ení na právní a ú ední znalosti uchazeěřřčůMŠMŠ a ZŠZŠSŠVšechny subjekty celkemKonkrétně dotazy dalších členů komise směřovaly především k manažerským dovednostem uchazečů, organizačnímu fungování školy a jejich osobní motivaci. I zde se objevila specifika konkurzů v závislosti na typu školského subjektu. U ředitelů MŠ byl oproti ostatním subjektům kladen relativně vysoký důraz na komunikaci se zákonnými zástupci a znalost právních předpisů v oblasti školství, zároveň se projevil nižší důraz na fundraising a schopnost získávat gran-ty a public relations školy. U základních škol a spojených subjektů základních a mateřských škol byl výrazný zájem o pedagogické směřování školy. U škol středních se konkurzy odlišovaly zvýšeným zájmem o oblast PR a propagace školy a schopnost získávání grantů a oblast pedagogického směřování školy a naopak nižší snahou uchazeče prověřit v oblasti komunikace se zákonnými zástupci, pedagogického směřování školy a znalosti právních předpisů.