Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202021211 | KONKURZY NA ŘEDITELE ŠKOL A ŠKOLSKýCH ZAŘÍZENÍ VE ŠKOLNÍM ROCE 2019/2020Celkem se sledovaných konkurzních řízení zúčastnilo 920 odborníků určených ČŠI. V převážné většině se jednalo o odborníky na organizaci a řízení ve školství odpovídající druhu a typu příslušné školy nebo školského zařízení.GRAF 126 | Odborníci určení ČŠI zastoupení v konkurzních komisích (v % z celkového počtu odborníků určených 50ČŠI)17,475,31,79,801020304050607080odborník v oblasti státní správy odborník na organizaci a ízení veřškolství odpovídající druhu a typup íslušné školy nebo školskéhořza ízenířpersonalistapsychologRole odborníků u konkurzů byla hodnocena pozitivně. Nevyskytl se žádný případ, kdy by odborníci působili negativně nebo kontraproduktivně. Vyskytly se ojedinělé případy, kdy jejich působení v komisi bylo spíše formální. Relativně méně pozitivně byla hodnocena role personalistů, je ovšem potřeba vzít do úvahy, že jich bylo při konkurzech přítomno pouze 16 a údaje o jejich roli v konkurzní komisi jsou tudíž méně vypovídající.GRAF 127 | Hodnocení role odborníků určených ČŠI v konkurzních komisích (v % z celkového počtu daného typu odborníků)91,385,368,893,376,374,081,390,066,364,475,083,31,90,66,30,00102030405060708090100odborník v oblasti státní správy odborník na organizaci a ízení veřškolství odpovídající druhu a typup íslušné školy nebo školskéhořza ízenířpersonalistapsychologOdborník byl rozhodn pro pr b h konkurzu p ínosem.ěů ěřOdborník dostal b hem ízeného rozhovoru s uchaze i dostate ný prostor pro otázky.ěřččNázor odborníka se v tšinou shodoval s v tšinovým názorem zbylých len komiseěěčůRole odborníka u komise byla pouze formální.Odborníci určení ČŠI významně přispívali k tomu, aby byla při řízených pohovorech posuzována taktéž reálnost zpra-cované koncepce rozvoje školy a předpoklady uchazečů pro vedení pedagogického sboru, personálního rozvoje školy a zapojení pedagogů do řízení školy. Často se věnovali také ověřování předpokladů uchazečů pro zajištění příznivého klimatu, zdravého a bezpečného prostředí školy nebo k zohlednění postupů reflektujících kvalitativní požadavky na vzdělávání dětí, žáků a studentů. Zohledňována byla i specifika typů škol a byl zaznamenán např. vyšší důraz odborní-ků na zajištění příznivého klimatu, partnerskou komunikaci se zákonnými zástupci žáků, znalost nových trendů a pří-50 Součet přesahuje 100 %, protože jeden odborník může být specialistou ve více uvedených oborech.