Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202021111 | KONKURZY NA ŘEDITELE ŠKOL A ŠKOLSKýCH ZAŘÍZENÍ VE ŠKOLNÍM ROCE 2019/2020TABULKA 123 | Počty uchazečů konkurzního řízení podle velikosti obceVelikost obce Počet subjektů, ve kterých se konal konkurz na ředitele školyPrůměrný počet uchazečů přihlášených do konkurzního řízeníPrůměrný počet uchazečů, kteří se v rámci konkurzního řízení zúčastnili řízeného rozhovoru s uchazečiDo 2 000 obyvatel2441,91,6Do 5 000 obyvatel732,01,8Do 10 000 obyvatel752,12,0Do 50 000 obyvatel1441,91,7Do 100 000 obyvatel692,42,2100 000 obyvatel a více812,72,4V neposlední řadě hrají v počtu uchazečů o ředitele škol roli i krajové rozdíly. Příznivější je situace v Moravskoslez-ském kraji (průměr 3,4 uchazeče na konkurzní řízení), v Praze (2,7) a Jihomoravském kraji (2,6), tedy v regionech, ve kterých se nacházejí největší česká města. Nejméně uchazečů se ke konkurzům přihlásilo v Jihočeském, Plzeňském a Pardubickém kraji (shodně 1,6 uchazeče na vyhlášené konkurzní řízení).11.2 Průběh konkurzního řízeníOdborníci u konkurzního řízeníVe školním roce 2019/2020 se konkurzy už z velké části konaly v návaznosti na účinnosti novely vyhlášky o náleži-tostech konkursního řízení a konkursních komisích (účinné od 1. 5. 2019). Podle tohoto právního předpisu se mj. nově členy komise v případě konkurzního řízení stali také dva členové určení Českou školní inspekcí, kterými jsou: ■odborník v oblasti státní správy, organizace a řízení ve školství podle druhu a typu příslušné školy nebo škol-ského zařízení; ■personalista nebo psycholog. Další odborníky s hlasem poradním, kteří nejsou členy komise, může přizvat k jednání komise zřizovatel školy, popř. komise se souhlasem zřizovatele. Působení uvedených odborníků na průběh konkurzu ČŠI sledovala v případě 513 realizovaných konkurzních řízení.V 80,9 % konkurzů byli přítomni dva odborníci určení ČŠI, v 17,2 % případů byl přítomen jeden odborník, 1,6 % konkurzů bylo realizováno bez těchto odborníků. V 36,5 % případů se dařilo vhodně kombinovat různá zaměření přítomných dvou odborníků, u 44,4 % konkurzů byli sice přítomni oba odborníci, oba dva byli ovšem stejně profesně zaměřeni. Nejčastější byla kombinace dvou ředitelů škol (odborníci na organizaci a řízení ve školství odpovídající druhu a typu příslušné školy nebo školského zařízení). Nejčastějším důvodem nepřítomnosti odborníků byla nemoc, popř. karanténní opatření, méně časté byly pracovní či osobní důvody. TABULKA 124 | Kombinace odborníků – členů konkurzních komisí určených ČŠI (podíl z celkového počtu konkurzů v %)Počet odborníkůZaměření odborníkůPodíl2 odborníci stejně zaměřeníOdborníci na organizaci a řízení ve školství 42,9Odborníci v oblasti státní správy 1,62 odborníci různě zaměřeníOdborník v oblasti státní správy a odborník na organizaci a řízení ve školství 16,4Odborník na organizaci a řízení ve školství a psycholog10,7Odborník v oblasti státní správy a psycholog3,5Odborník na organizaci a řízení ve školství a personalista1,22 odborníci kombinovaného zaměření 3 a více kombinací odbornosti4,71 odborník kombinovaná zaměření Odborník v oblasti státní správy a odborník na organizaci a řízení ve školství 0,6Odborník v oblasti státní správy a personalista0,41 odborník jedno zaměřeníOdborník na organizaci a řízení ve školství 13,3Odborník v oblasti státní správy1,9Personalista0,6Psycholog0,4Žádný odborníkOdborníci byli omluveni1,6