Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202020810 | ŠKOLSKá PORADENSKá ZAŘÍZENÍ10.4 Závěry a doporučení pro školská poradenská zařízení Pozitivní zjištění ■Vstřícný a respektující přístup odborných pracovníků při komunikaci s klienty včetně péče ochrany soukromí klienta a jeho rodiny. ■Finanční podmínky umožňují poskytování poradenských služeb, cílené vyhledávání a aktivní zapojování se do regionálních nebo celostátních projektů. ■Využívání systému podpory mentorů ke zvýšení kvality školských poradenských služeb. ■Vzestupná tendence souladu personálního složení odborných pracovníků se zaměřením na poskytované služ-by a k počtu klientů. ■Aktivní a cílená spolupráce pedagogických pracovníků s kolegy a dalšími školskými poradenskými zařízení-mi včetně poskytování si zpětné vazby.Negativní zjištění ■Nedostatečné personální obsazení vzhledem ke vzrůstajícímu počtu klientů. ■Téměř jedna třetina hodnocených školských poradenských zařízení ve sledovaném období nedodržovala pře-depsané termíny. ■Často neefektivní a nedostačující kontrolní a evaluační systém. ■Chybí cílené vyhodnocování efektivity spolupráce se školami.Doporučení pro ŠPZ ■Provádět evaluaci své činnosti zaměřenou na kvalitu poskytovaných poradenských služeb a jejich efek-tivitu s ohledem na zájem klienta. ■Cíleně vyhodnocovat efektivitu spolupráce se školami, navýšit počet návštěv ve školách. ■Zlepšit oblast aktivního řízení, pravidelného monitorování, kontroly a vyhodnocování práce poraden-ského zařízení a přijímat účinná opatření ze strany jeho vedení. ■Cíleně sledovat a vyhodnocovat potřeby poradenských pracovníků a dávat je do souladu s potřebami školského poradenského zařízení. ■Zvýšit účast pedagogických pracovníků na seminářích v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pra-covníků. ■Navýšit počet odborných pracovníků – např. v součinnosti s pedagogickými fakultami. ■Zefektivnit komunikaci mezi vedením ŠPZ a odloučenými pracovišti. Doporučení na úrovni systému ■Systematicky a metodicky řídit školská poradenská zařízení. ■Standardizovat jejich činnost. ■Řešit nedostatek odborných pracovníků ŠPZ. ■Zajistit rovnoměrné rozložení a dostupnost speciálně pedagogických center v krajích dle postižení kli-entů.