Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202020610 | ŠKOLSKá PORADENSKá ZAŘÍZENÍTABULKA 120 | Další zprávy a doporučení vydávané ŠPZ se souhlasem klienta – podíl ŠPZ (v %)Typ dokumentuPodílDoporučující posouzení školní zralosti, případně odkladu školní docházky90,0Doporučení ke společné části maturitní zkoušky, přijímacím a závěrečným zkouškám80,0Zprávy o průběhu reedukace u klientů se speciálními vzdělávacími potřebami35,0Zprávy pro vedení školy (např. ze skupinových preventivních programů nebo ze sociometrického šetření ve třídě)35,0Zprávy o průběhu psychologické péče vypracované na základě dlouhodobého vedení klienta30,0Zprávy z komplexního vyšetření určené pro jiné odborníky, kteří s klientem pracují25,0Doporučení k prodloužení studia20,0Zprávy pro třídní učitele (např. výstupy z kariérového poradenství apod.)15,0Kontrolou vybraného vzorku spisů klientů ČŠI zjistila, že přetrvávají potíže s dodržením legislativně stanovených lhůt (např. poskytování poradenských služeb, vyhodnocování podpůrných opatření). Důvody těchto nedostatků, které uvádí ředitelé školských poradenských zařízení, se opakují – vliv kapacitních možností zařízení, nedostatečná součin-nost s klientem či období prázdnin. Je však patrný pozitivní posun oproti minulým letům, školská poradenská zařízení aktivně hledají cesty ke zlepšení této situace formou reorganizace, poptávkou nových pracovníků např. na pedago-gických fakultách, zefektivněním poradenských procesů, zvýšenou spoluprací se školou (častější frekvence návštěv) a operativní intervencí.GRAF 123 | Důvody nedodržování tříměsíční lhůty od přijetí žádosti o poradenskou službu do zahájení poskytování poradenské služby (podle vyjádření ředitelů a vedoucích pracovišť ŠPZ v %)57,734,623,13,823,111,51,97,71,9kapacitní mo nosti ŠPZžprázdniny (nemo nost komunikace se školou z d vodu erpání D ižůčŘ čpracovní neschopnosti)nedostate ná sou innost s klientem (jeho zákonným zástupcem)ččnedostate ná sou innost se školouččza cenu omezení (zrušení) individuálních i skupinových innostíčč(nap . reeduka ní innosti v ŠPZ)řččza cenu omezení konzultací s u iteli ve školáchčza cenu omezení konzultací se zákonnými zástupciza cenu omezení jiných standardních innostíčza cenu porušení Zákoníku práceŠkoly spolupracují a využívají služby své „spádové“ pedagogicko-psychologické poradny. Téměř 8 % ředitelů zá-kladních škol není spokojeno se sítí školských poradenských zařízení v dostupném okolí, která by zajišťovala potřeby spolupráce pro všechny typy speciálně vzdělávacích potřeb jejich žáků. Toto zjištění koresponduje s konstatováním ČŠI. Se spoluprací s pedagogicko-psychologickými poradnami jsou ředitelé škol většinou spokojeni, relativně nižší spokojenost panuje ohledně četnosti návštěv poradenských pracovníků ve školách a nabídky skupinových aktivit pro práci se žáky.