Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202020310 | ŠKOLSKá PORADENSKá ZAŘÍZENÍGRAF 119 | Podpůrná opatření podle preferencí vyjádřených klienty a školami (v %)94,81,95,22,637,442,626,55,813,516,8119,795,97,12,90,641,859,442,42,921,834,713,52,4asistent pedagogadalší pedagogický pracovníkosobní asistentzdravotní pracovníkúprava obsahu a výstup vzd láváníůěpedagogická intervencep edm ty speciáln pedagogické pé eřěěčuzp sobená forma komunikaceůkompenza ní pom ckyčůspeciální u ebnice a pom ckyčůsoftwarové a IT vybaveníjinéKlienti nebo jejich zákonní zástupciŠkolyPoradenští pracovníci v 90 % hodnocených zařízení volili a využívali adekvátní postupy, nástroje a metody, které odpovídaly zadání zakázky klienta. Součástí standardního vyšetření v poradenských zařízeních byl zejména cílený sběr anamnestických dat, speciálněpedagogická a psychologická diagnostika. Většina hodnocených školských pora-denských zařízení se aktivně zapojila do rozvojového programu MŠMT „Vybavení ŠPZ diagnostickými nástroji“, které cíleně a účelně poradenští pracovníci používali.GRAF 120 | Využívání diagnostických metod (v %)658002050851555p ednostn jsou u ívány metody a postupy s prokázanou validitouřěža psychometrickou spolehlivostíp ednostn jsou u ívány standardizované nástroje s normou na eskéřěžčpopulacipracuje se p evá n s nástroji nestandardizovanýmiřž ěpracovníci si vytvá í vlastní postupyřpro psychologickou diagnostikupro speciáln pedagogickou diagnostikuěNa základě výsledků diagnostického procesu poradenská zařízení nastavila podpůrná opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, která se v jednotlivých krajích výrazně lišila, přičemž rozdíly bylo možné sledovat také při hospitační činnosti ve školách. Následující graf ilustruje krajové rozdíly u nejčastěji využívaných podpůrných opat-ření, jejichž uplatnění bylo pozorováno ve výuce v základních školách. Nejmarkantnější rozdíl je zřejmý ve využití podpůrného opatření „úprava organizace, obsahu, forem a metod vzdělávání“ v Moravskoslezském kraji oproti Karlo-varskému, jedno z nejnákladnějších podpůrných opatření „využití asistenta pedagoga“ je nejméně využíváno v Libe-reckém a Zlínském kraji, v hlavním městě Praze jsou uváděná podpůrná opatření téměř na stejné úrovni. Z uvedeného