Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202020210 | ŠKOLSKá PORADENSKá ZAŘÍZENÍGRAF 118 | Spokojenost s diagnostickými nástroji a materiálními podmínkami ŠPZ (v %)46,152,450,038,947,620,034,141,540,046,143,930,042,539,030,039,734,120,010,24,90,047,847,640,050,045,260,058,048,830,035,634,160,042,543,950,034,129,360,056,851,255,60102030405060708090100Odborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZMámek dispozicidostatekdostupnýchdiagnostickýchnástroj .ůMáme k dispozicidostatekvyhovujícíchdiagnostickýchnástroj .ůMáme k dispozicidostatekvyhovujícíchpom cek.ůJsem spokojený s pracovním zázemím poradenských pracovník ů(kuchy ka, ňmístnost pro setkávání pracovník …).ůJsem spokojenýs materiáln -ětechnickýmvybavením ŠPZ.Prostory našehopracovišt jsouěcelkovědosta ující.čElektronickýformulářZpráva z ŠPZa Doporu ení ŠPZčvyhovuje pot ebámřŠPZ.rozhodn anoěspíše ano10.2 Průběh poradenské činnostiČŠI pozitivně hodnotila ve všech školských poradenských zařízeních přístup a respekt poradenských pracovníků vůči osobnosti klienta v souladu s legislativními požadavky, adekvátnost nakládání s jeho osobními a citlivými daty i dbání na ochranu soukromí.Zařízení měla nastavena pravidla pro spolupráci a komunikaci se všemi aktéry podílejícími se na komplexní péči o kli-enta. Až 79 % odborných pracovníků poukázalo na problematickou komunikaci se zákonnými zástupci, i když se tak děje pouze ve výjimečných případech. A proto zpravidla měla poradenská pracoviště stanoven postup v případě, kdy lze u klienta předpokládat zhoršení podmínek pro pochopení služby v poradenském zařízení. V případě nespolupracu-jící rodiny probíhala komunikace většinou účelně prostřednictvím školy (65 %) či spoluprací s OSPOD (55 %). V rám-ci komunikace se školami a školskými zařízeními preferovala školská poradenská zařízení telefonickou komunikaci a zejména návštěvu školy, která se jevila jako nejefektivnější při nastavování a vyhodnocování podpůrných opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.Dokumentace o klientovi byla zpravidla vedena správně a přesně. Téměř jedna třetina poradenských zařízení však nevedla o své činnosti předepsanou dokumentaci a nedodržovala předepsané termíny. Vedení hodnocených školských poradenských zařízení uváděla jako důvod opakovaně zpravidla nedostatečné kapacitní možnosti, nadbytečnou admi-nistrativu a komplikovanost procesů, které přinesla vyhláška č. 27/2016 Sb.Více než polovina hodnocených poradenských zařízení ve sledovaném období vedla žádosti o poradenskou službu for-mou písemnou i elektronickou. Odborní pracovníci v rámci dotazníkového šetření uvedli, že 18 % klientů nebo jejich zákonných zástupců a téměř třetina škol přicházela s konkrétními požadavky podpůrných opatření, která by měla být klientům se speciálními vzdělávacími potřebami přiznána. Téměř 35 % těchto požadavků na přiznání konkrétních pod-půrných opatření bylo v souladu s posouzením potřeby podpůrných opatření. Lze se domnívat, že v případě škol dochá-zí k pozitivnímu posunu ohledně přesnější pedagogické diagnostiky, informovanosti a orientace v dané problematice.