Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202020110 | ŠKOLSKá PORADENSKá ZAŘÍZENÍŘeditelé školských poradenských zařízení ve všech hodnocených zařízeních splňovali předpoklady pro výkon funkce. Na základě konkurzního řízení bylo do funkce jmenováno 13 ředitelů, v jednom školském zařízení byla řízením do-časně pověřena statutární zástupkyně ředitelky. Ve sledovaném období proběhlo 11 konkurzních řízení, důvodem byl zejména konec řádného funkčního období či odchod ředitele do důchodu. V sedmi konkurzních řízeních byl přihlášen pouze jeden uchazeč, ve zbývajících byl počet uchazečů v rozmezí 2 až 4. Do konkurzního řízení se v pěti případech přihlásil ředitel případně jiná osoba (5 uchazečů) dané školy či školského zařízení. Řízeného rozhovoru se účastnilo 9 uchazečů s absolvovaným studiem pro ředitele škol a školských zařízení. Školní inspektor byl přítomen u deseti konkurzních řízení z celkového počtu 11. V deseti případech byl zřizovatelem jmenován nejvhodnější uchazeč, kdy ve čtyřech případech to byl dosavadní ředitel školy nebo školského zařízení a v pěti jiný uchazeč z dané školy nebo školského zařízení. Deset ředitelů školských poradenských zařízení se v dotazníkovém šetření kladně vyslovilo ke spolupráci se zřizovatelem. Dle ČŠI více než dvě třetiny ředitelů školských poradenských zařízení prokazují dobré manažerské schopnosti v ob-lasti řízení poradenského zařízení jako celek (oblast lidských, materiálních a finančních zdrojů), vykazují schopnosti podílet se na vytváření příznivých mezilidských vztahů (65 % ředitelů) a adekvátně řeší konflikty (45 % ředitelů). Rezervy byly shledány v oblasti nastavení a rozvíjení funkčního kontrolního systému (30 % ředitelů). V rámci dotazníkového šetření se odborní pracovníci, vedoucí pracovišť a ředitelé poradenských zařízení vyjadřo-vali k podmínkám pro výkon práce a pracovních vztahů. Respondenti kladně hodnotili vzájemnou komunikaci mezi vedením a poradenskými pracovníky, podporu spolupráce mezi poradenskými pracovníky a možnosti spolupodílet se na rozvoji poradenského zařízení. Dotazovaní byli nejméně spokojeni s počtem odborných pracovníků, dostatkem času na práci s klienty a nevyhovujícím elektronickým formulářem.GRAF 117 | Podmínky pro výkon práce a pracovní vztahy (v %)42,131,050,014,111,925,015,14,80,069,366,770,076,082,990,056,368,370,024,330,010,046,650,040,036,226,212,544,733,375,025,633,330,019,417,110,033,531,730,041,837,540,00102030405060708090100Odborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZKolektivodbornýchpracovník jeůstabilní.Máme dostate nýčpo et odbornýchčpracovník .ůPracovníci majídostatek asu na vedením pracovištčprácis klienty.Komunikace mezi Vedení pracovištěa poradenskýmipracovníky jebezproblémová.ěpodporujespolupráci mezi mo nost podílet seporadenskýmipracovníky.Poradenštípracovníci mají dostatek p íle itostížna rozvojipracovišt .ěV pr b hu roku jeů ěř žpro vzájemnouspoluprácis kolegy z jinýchodborn obdobněězam ených ŠPZ.ěřrozhodn anoěspíše anoTaktéž v oblasti vybavení diagnostickými nástroji a materiálního vybavení ŠPZ převládala mezi pracovníky ŠPZ spo-kojenost, i když prostorové možnosti zařízení nejsou vždy ideální, což se projevuje mimo jiné v nedostatečném zázemí pro odborné pracovníky v některých zařízeních. Výhrady pracovníci vyslovovali směrem k elektronickým formulářům Zpráva z ŠPZ a Doporučení ŠPZ.