Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202020010 | ŠKOLSKá PORADENSKá ZAŘÍZENÍZ výše uvedených zjištění je patrné, že ŠPZ mají rezervy v míře a formách poskytované podpory odborným pracov-níkům vedoucími zaměstnanci; zařízení by měla na základě autoevaluace a analýzy vlastních potřeb přijímat odpo-vídající opatření. Významná část problémů a překážek ve zkvalitňování služeb však není příliš ovlivnitelná z úrovně jednotlivých ŠPZ. Je proto mj. nutné systematicky a efektivně spolupracovat s dalšími institucemi jak na úrovni regio-nů, krajů, tak i na úrovni celostátní (např. MŠMT, vysoké školy, Asociace speciálních pedagogů České republiky, z. s., Asociace pracovníků Pedagogicko-psychologických poraden, z.s.). 10.1.5 Řízení školského poradenského zařízení Z celkového počtu hodnocených školských poradenských zařízení mělo 75 % zařízení jasně formulovanou vizi a rea-listickou strategii rozvoje, kterou její pracovníci sdíleli a naplňovali. Fungovala podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (85 % zařízení). Kladně lze hodnotit využití spolupráce s vnějšími partnery takovým způsobem, který naplňuje potřeby vzdělávání a osobnostní rozvoj jejich klientů a který zároveň slouží k vlast-nímu rozvoji a zkvalitňování činnosti zařízení. ČŠI zaznamenala potřebu zlepšení oblasti aktivního řízení, pravidelné-ho monitorování a vyhodnocování práce poradenských zařízení a přijímání účinných opatření ze strany vedení. Pouze polovina hodnocených zařízení cíleně sledovala a vyhodnocovala potřeby poradenských pracovníků a dávala je do souladu s potřebami školského poradenského zařízení. ČŠI zjistila, že 70 % zařízení poskytovalo svým pracovníkům metodickou podporu a zpětnou vazbu o jejich činnosti (75 %), avšak pouze jedna třetina poradenských zařízení měla vytvořené a pravidelně vyhodnocované plány osobního profesního rozvoje každého poradenského pracovníka.Vedení školských poradenských zařízení aktivně vytvářelo důstojné podmínky pro poskytování poradenských služeb, to znamená, že aktivně pečovalo o vztahy mezi pracovníky poradenského zařízení i o vzájemné vztahy a spolupráci všech aktérů (klienti, školy, zákonní zástupci, spolupracující organizace). Zpravidla cíleně vytvářelo všem odborným pracovníkům podmínky pro výkon jejich práce a jejich profesní rozvoj a účinně podporovalo začínající pracovníky školského poradenského zařízení. Odborní pracovníci kvitovali zejména vzájemnou komunikaci s vedením pracoviště a podporu spolupráce mezi poradenskými pracovníky. Dále zaměstnanci projevili spokojenost s dostatkem dostupných a vyhovujících diagnostických nástrojů a pomůcek i se svým pracovním zázemím. Kladně lze hodnotit vzájemnou shodu odborných pracovníků, vedoucích pracovišť a ředitelů poradenských zařízení vyplývající z dotazníkového šetření oblasti „Hodnocení řízení u školských poradenských zařízení s odloučenými pra-covišti“. ČŠI však zaznamenala markantní nepoměr odpovědí odborných pracovníků a ředitelů ŠPZ v oblastech komu-nikace mezi jednotlivými pracovišti o odborných otázkách a sjednocení pracovních postupů. Tato zjištění se shodují s hodnocením ČŠI (40 % ŠPZ) a poukazují na skutečnost, že vedení ŠPZ ne vždy posuzuje danou problematiku reálně, nastavené kontrolní a evaluační mechanismy včetně analýz nejsou vždy plně funkční a efektivní.GRAF 116 | Hodnocení řízení školského poradenského zařízení s odloučenými pracovišti (v %)49,171,4100,039,852,466,764,676,250,060,071,466,760,471,466,758,661,966,743,919,053,138,133,331,014,350,031,828,633,335,123,833,332,438,133,30102030405060708090100Odborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZOdborní pracovníciVedoucí pracovištěŘeditelé ŠPZKomunikace mezijednotlivýmipracovištio odborných otázkáchje dostate ná.čJsou sjednocenypracovní postupy mezipracovišti.Pracovišt spole něč ěvyu ívají prácižmetodik , sdílejíůvýklady legislativy,řešení právníchotázek.O d le itýchů žrozhodnutích se nanašem pracovištidozvídáme v as.čJsou ú eln rozd lenyčěěkompetencejednotlivýchpracoviš .ťŘeditelství fundovaněřeší problémy našehoodborného pracovišt .ěrozhodn anoěspíše ano