Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/202019610 | ŠKOLSKá PORADENSKá ZAŘÍZENÍ10 Školská poradenská zařízeníSoučástí vzdělávacího systému České republiky jsou školská poradenská zařízení (dále „ŠPZ“), pedagogicko-psycho-logické poradny a speciálně pedagogická centra. Prioritními činnostmi ŠPZ jsou zejména přímá práce s dětmi, žáky a případně studenty škol formou cílené individuální péče, případně skupinové práce. Účelem poradenských služeb, obzvlášť v případech znesnadněného vzdělávacího procesu, je poskytnutí standardních psychologických a speciálně pedagogických poradenských služeb pedagogickými pracovníky ambulantně na pracovištích ŠPZ, návštěvami pe-dagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních, v případě speciálně pedagogických center i v rodinách a zařízeních pečujících o žáky. V průběhu školního roku 2019/2020 prostřednictvím vyhlášky č. 248/2019 Sb. došlo k novelizaci vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpi-sů (dále „vyhláška č. 27/2016 Sb.“) a vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a škol-ských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů s účinností od 1. 1. 2020. Pro činnost ŠPZ obsahy těchto zásadních vyhlášek stanovují a specifikují jasná pravidla poskytování školských poradenských služeb a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Vzhledem k termínu účinnosti výše zmíněných vyhlá-šek a velmi brzy navazujícímu období protiepidemických opatření, kdy se neuskutečňovala prezenční inspekční čin-nost, nezaznamenala ČŠI v navštívených zařízeních ve školním roce 2019/2020 pochybení související s touto novelou.Zřizovateli školských poradenských zařízení zapsaných do rejstříku škol a školských zařízení jsou především krajské úřady, dále MŠMT, obce, církev a privátní sektor.TABULKA 118 | Počty školských poradenských zařízení ve školním roce 2019/2020Zřizovatel Počet PPPPočet SPCCelkem ŠPZKraj3476110Obec189MŠMT1910Privátní sektor81725Církev300Celkem47110157Některé kraje (např. Středočeský, Královéhradecký, Ústecký) centralizovaly zpravidla bývalé okresní pedagogicko--psychologické poradny na úroveň krajské pedagogicko-psychologické poradny s odloučenými pracovišti, která po-skytují poradenskou pomoc v rámci svého regionu. Speciálně pedagogická centra jsou oproti tomu ve zvýšené míře součástí škol zřízených podle druhu znevýhodnění uvedeného v § 16 odst. 9 školského zákona. Vzhledem ke spe-ciálním činnostem zaměřeným na poskytování služeb cílovým skupinám dle postižení jsou v krajích nerovnoměrně rozložena a nekopírují typy zdravotních postižení klientů dle potřeby regionu. Tím může docházet k rozdílné dostup-nosti, pružnosti a kvalitě poskytování poradenských služeb speciálně pedagogických center. TABULKA 119 | Počty pracovišť školských poradenských zařízení 2019/2020Typ školského poradenského zařízeníPočet školských poradenských zařízeníPočet pracovišťPedagogicko-psychologická poradna47162Speciálně pedagogické centrum110172ČŠI při inspekční činnosti ve školských poradenských zařízeních hodnotila ŠPZ dle příslušné modifikace Kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání pro školní rok 2019/2020, která kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, jež umožňují efektivní činnost organizace. Cílem hodnocení ČŠI bylo objektivně posoudit kvalitu po-skytované poradenské pomoci včetně zajištění podmínek pro tuto činnost ŠPZ.10.1 Podmínky ve školských poradenských zařízeních 10.1.1 Klienti školských poradenských zařízení Ve školním roce 2019/2020 byla poradenská pomoc poskytnuta 285 330 klientům, z toho v pedagogicko-psychologic-kých poradnách 198 404 klientům a ve speciálně pedagogických centrech 86 926 klientům.