Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201929 | ZAŘÍZENÍ PRO VýKON ÚSTAVNÍ NEBO OCHRANNé VýCHOVYDoporučení na úrovni školského zařízení ■Atraktivní nabídkou zaměstnaneckých benefitů zvyšovat motivaci pracovníků, konkurenceschopnost školského zařízení na trhu práce a snižovat fluktuaci zaměstnanců. ■Zpracovat postup výkonu péče pro všechny umístěné děti (ochranná výchova, děti vyžadující výchov-ně-léčebný režim, nezletilé těhotné dívky a nezletilé matky a jejich děti, děti se závažnými poruchami chování). ■Systematicky realizovat pravidelné hodnocení kvality práce svých pracovníků s poskytováním kom-plexní zpětné vazby. ■Zaměřit další vzdělávání pedagogických pracovníků na osvojení reedukačních a terapeutických činností s efektem na změnu chování dětí (psychoterapeutické sebezkušenostní kurzy). ■Nastolit systém soustavného získávání informací o posunech výsledků každého dítěte ve všech vzdě-lávacích oblastech tak, aby na ně bylo možné reagovat vhodnými pedagogickými opatřeními, s cílem dosahování dobrých výsledků a získávání kvalitních sociálních a osobnostních kompetencí. ■Prostřednictvím úzké spolupráce s diagnostickým ústavem či externími odborníky zabezpečit kvalitní vstupní diagnostiku dětí, které jí neprošly v diagnostickém ústavu, k zajištění cílené individuální péče. ■Průběžně reagovat vhodnými organizačními změnami v počtu působících pedagogů či odborníků ve výchovné či rodinné skupině a tím adekvátně podporovat a naplňovat kvalitu péče o zvyšující se počet dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. ■Rozšířit a zatraktivnit vzdělávací nabídku středního vzdělávání ve výchovných ústavech vzhledem k rychle se měnícím potřebám trhu práce. ■Otevřeně a transparentně spolupracovat s participujícími organizacemi (diagnostický ústav, orgán soci-álně-právní ochrany dětí) k zabezpečení komplexní péče. ■Pravidelně a systematicky využívat pedagogického působení prostřednictvím individuálních či skupi-nových motivačních rozhovorů či psychoterapeutických aktivit k utváření pozitivních vztahů a postojů a reedukaci rizik v chování. ■Definovaná opatření k bezpečnému prostředí dětí a prevenci rizikového chování v dokumentech zařízení plně realizovat v každodenní praxi.Doporučení na úrovni zřizovatele ■Potřebné zvýšení počtu kvalifikovaných pedagogických pracovníků ve školských zařízeních podpořit zlepšením jejich pracovních podmínek. ■Rozvíjet možnosti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti terapeutických aktivit, které mají vliv na změnu chování dětí. Zefektivnit a aktualizovat obsah dalšího vzdělávání v systému péče o ohrožené děti. Ucelené programy zaměřené na rozvoj finanční nebo sociální gramotnosti dětí a řešení případných vztahových a komunikačních problémů v zařízeních chybí dlouhodobě a limitují úspěšné zapojení dětí do intaktní společnosti. ■Podporovat personální zabezpečení etopedické a psychologické péče – zvláště v dětských domovech – a tím kompenzovat omezené kompetence diagnostických ústavů. ■Organizovat setkávání pedagogů stejných typů zařízení včetně jejich dalšího vzdělávání v oblasti no-vých možností vzdělávání v těchto typech zařízení. ■Podporovat možnosti externího hodnocení zařízení (supervize). ■Vyžadovat důsledné naplňování standardů kvality péče v zařízeních ústavní a ochranné výchovy.