Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201839 | ZAŘÍZENÍ PRO VýKON ÚSTAVNÍ NEBO OCHRANNé VýCHOVYně o 1 081 klientů. Střediska výchovné péče tak evidovala v letošním školním roce 14 919 klientů. V internátní formě bylo evidováno 1 225 dětí, v celodenní formě 218 dětí.Celkem bylo ve školním roce 2019/2020 ve školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy umístěno 6 553 dětí. To je oproti loňskému školnímu roku o 159 dětí více. Loni bylo v těchto zařízeních umístěno 6 394 dětí. Nejvíce dětí bylo umístěno v dětských domovech – 66,3 %, ve výchovných ústavech bylo umístěno 15,4 % a v dět-ských domovech se školou 12,3 % ze všech umístěných dětí. Počet dětí umístěných v zařízeních se meziročně měnil o desítky, vzájemné rozložení dětí v jednotlivých typech školských zařízení pouze o jednotky procent. S nařízenou ústavní výchovou bylo v zařízeních 5 275 dětí, s předběžným opatřením 728 a s uloženou ochrannou výchovou 103. Nezletilých matek bylo společně s jejich nezletilými dětmi v zařízeních umístěno 46. Osm dětí bylo v zařízení umís-těno na základě žádosti zákonných zástupců a 415 dětí požádalo zařízení o prodloužení jejich pobytu vzhledem k do-končování přípravy na budoucí povolání.TABULKA 112 | Počty dětí v jednotlivých typech školských zařízení pro výkon ÚV nebo OV Sledovaný parametr ČR(Statistika MŠMT)Zařízení pro výkon ÚV, OVDěti a mládežPočetPodíl (v %)PočetPodíl (v %)Dětský domov13767,54 34566,3Dětský domov se školou2813,880512,3Výchovný ústav2512,31 01215,4Diagnostický ústav136,43916,0Celkem203100,06 553100,09.1.1 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovyVzhledem ke kapacitě zařízení a potřebám umístěných dětí splňovalo materiální a hygienické podmínky 96 % z cel-kového počtu hodnocených školských zařízení. Také díky sponzorům se materiální vybavení postupně zlepšuje, jeho úroveň pro sportovní, relaxační a sezónní činnosti je velmi dobrá. Úsilí ředitelů o zajištění optimálních materiálních podmínek a jejich účelné využívání bylo zjištěno v 70 % zařízení. Přesto 28 % vyžadovalo zlepšení a 2 % byla hod-nocena jako nevyhovující.Pozitivním zjištěním je důsledné seznamování dětí se zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví zejména při pobytu mimo zařízení. Nedostatky byly zjištěny při vyhledávání rizik při pohybu dětí v zařízení a rizikového chování. Opomíjeno bylo i zaznamenávání drobných úrazů. Soukromí dětí bylo narušováno v některých zařízeních průchozími pokoji a chybějícími uzamykatelnými skříňkami pro starší děti. Přesto byl zaznamenán pozitivní posun ve vybavení pokojů dětí v zařízeních.Technické podmínky odpovídaly potřebám zařízení a dětí v 94 %. Zlepšení vyžadovalo 6 % zařízení. Stále přetrvává v 86 % nedostatek bezbariérového přístupu do budovy či po budově. Budovy jsou chráněny uzamčením vchodů, for-ma vstupu do budovy je dětem známa. Pokud zařízení využívá kamerový systém, jedná se o přístupové cesty. Jako negativní zjištění byla ve výstupech inspekční činnosti akcentována skutečnost, že pouze 58 % z těch zařízení, která využívají k zajištění ochrany stavebně-technické prvky nebo audiovizuální systémy, má zpracována pravidla jejich používání. TABULKA 113 | Prostorové uspořádání a vybavení zařízení se podobá fungování běžné domácnosti v míře přiměřené typu zařízení a potřebám dětí – podíl zařízení (v %)Prostorové uspořádání a vybavení zařízení se podobá fungování běžné domácnosti v míře přiměřené typu zařízení a potřebám dětíPodílRozhodně ano42,0Spíše ano40,0Spíše ne16,0Rozhodně ne2,0Prostorové podmínky ve srovnání s fungováním běžné rodiny splňovalo 82 % zařízení. Ve zbývajících 18 % zařízení byly zjištěny nedostatky, např. chybějící prostory pro samostatnou přípravu jídel. Naopak materiální podmínky odpo-vídající vzdělávacímu cíli a konkrétním vzdělávacím činnostem byly shledány takřka ve všech případech na očekávané úrovni. Některá zařízení mají samostatné byty nebo cvičné byty, kde se děti připravují na samostatný život. Tento trend převážně pak u dětských domovů pokračuje. Jsou však zařízení, kde stavební prvky umožňují pouze internátní typ, což