Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201798 | ZáJMOVé VZDěLáVáNÍ8.4 Závěry a doporučení pro zájmové vzděláváníPozitivní zjištění ■Účelná koordinace spolupráce ŠD/ŠK s kmenovou školou, externími partnery a zákonnými zástupci účastníků má příznivý vliv na kvalitu poskytovaného vzdělávání. ■Vstřícné vztahy mezi všemi aktéry zájmového vzdělávání pozitivně ovlivňují psychosociální klima ve škol-ských zařízeních. ■Nabídka zájmového vzdělávání pružně reaguje na potřeby účastníků a změny v preferencích volnočasových aktivit.Negativní zjištění ■Přetrvává nízká efektivita evaluačního systému v zájmovém vzdělávání. Zejména nedostatečná hospitační činnost neumožňuje pedagogickému vedení školského zařízení získávat relevantní zpětnou vazbu o kvalitě výchovně-vzdělávací práce pedagogů. ■Omezené prostory kmenových tříd, které pro realizaci zájmového vzdělávání využívají některá oddělení ŠD, neposkytují účastníkům zájmového vzdělávání optimální podmínky pro spontánní a odpočinkové aktivity. ■Chybějící realistické strategie rozvoje některých školských zařízení pro zájmové vzdělávání nevytváří před-poklad pro kvalitní plánování a organizaci činností. ■Nízká míra podpory profesního rozvoje pedagogických pracovníků v návaznosti na aktuální potřeby školské-ho zařízení.Doporučení pro školská zařízení ■Zefektivnit proces řízení, nastavit účinné kontrolní mechanismy, hospitační činnost vedení školského zařízení zaměřit na hodnocení kvality pedagogických procesů v souvislosti s naplňováním výstupů uve-dených v ŠVP. ■Věnovat pozornost zformulování srozumitelné vize a strategie rozvoje školského zařízení pro zájmové vzdělávání. ■Zapojovat pedagogické pracovníky do dalšího vzdělávání a posilovat tak jejich profesní kompetence v podmínkách zájmového vzdělávání.Doporučení pro zřizovatele ■Vyvinout maximální úsilí k zajištění samostatných prostor pro činnost všech oddělení ŠD a vytvořit tak kvalitnější podmínky k realizaci zájmového vzdělávání ve školách. ■Zachovat přiměřenou výši úplaty za vzdělávání a služby a tím zajistit dostupnost zájmového vzdělávání co nejširšímu počtu účastníků. ■Podporovat spolupráci organizací zabývajících se volnočasovými aktivitami dětí a mládeže.Doporučení na úrovni systému ■Systematicky vytvářet podmínky pro rozvoj talentu a nadání dětí a mládeže v rámci zájmového vzdělá-vání. ■Poskytovat poradenství, metodickou pomoc a příležitosti k profesnímu rozvoji pedagogickým pracovní-kům působícím v oblasti zájmového vzdělávání.