Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201758 | ZáJMOVé VZDěLáVáNÍBěhem hospitovaných aktivit poskytovaného vzdělávání podporovalo ve většině případů příznivé klima rozvoj osob-nosti i klíčových kompetencí účastníků. Naopak omezujícím faktorem v případech, kdy se zájmové vzdělávání usku-tečňuje v kmenových učebnách, které nejsou vhodně uzpůsobeny pro všechny typy realizovaných aktivit, byl nezbytný důraz pedagogů na dodržování stanovených pravidel bezpečnosti. Prioritou středisek volného času je profilace ŠVP podle úrovně zájmů a potřeb účastníků zájmového vzdělávání. Pod-pora rozvoje nadání účastníků korespondovala se zaměřením střediska, nejčastěji zahrnovala pomoc při přípravě na účast v soutěžích a olympiádách. Z důvodů organizačních a personálních byly činnosti SVČ často děleny do zájmo-vých oblastí (tělovýchova a sport, technika, estetika, přírodověda apod.). Českou školní inspekcí bylo ve většině SVČ hodnoceno především řízené vzdělávání pod přímým vedením interních i externích pedagogů volného času, a to v rám-ci pravidelné zájmové činnosti v kroužcích. Inspekční týmy hodnotily promyšlenost a připravenost poskytovaného vzdělávání v SVČ nejen vzhledem ke stanoveným cílům v příslušných ŠVP pro zájmové vzdělávání, ale s ohledem na přiměřenost k úrovni dovedností a znalostí účastníků. Pedagogové volného času byli poměrně úspěšní v přípravě na vzdělávání v souladu s cíli definovanými ve svém školním vzdělávacím programu, ale podstatně méně zohledňovali individuální potřeby jednotlivců, a to přesto, že jim nižší počet účastníků v zájmových útvarech SVČ individuální pod-poru jednotlivců umožňoval. Takováto podpora byla nejvýrazněji zaznamenána v kroužcích s hudebním zaměřením. GRAF 106 | Průběh zájmového vzdělávání v SVČ – podíl hospitací (v %)4970,063,181,876,988,962,527,134,916,7 1,2 0,320,25,6 5,633,41,7 1,21,2 0,92,0 0,92,6 1,40102030405060708090100ú inná podpora rozvoje osobnostičrozvoj klí ových kompetencí jedince prost ednictvím aktivitčřzájmového vzd láváníěbudování p íznivého a bezpe ného klimatu ve školském za ízení prořčřzájmové vzd láváníěindividuální p ístup k ú astník mřčůinkluze ú astník se SVPčůrozvoj nadání ú astníkčůrozhodn anoěspíše anospíše nerozhodn neěPoskytovat účinnou podporu rozvoje osobnosti účastníků se více dařilo většinou i nekvalifikovaným pedagogům ŠD/ŠK. Tito pedagogové byli mnohem častěji úspěšní než nekvalifikovaní pedagogové SVČ, což svědčí o jejich lepším vedení a lepší spolupráci s kvalifikovanými kolegy. Střediska si však vedla výrazně lépe oproti ŠD/ŠK, a to bez ohledu na kvalifikovanost pedagogů, v oblasti rozvoje nadání účastníků na základě individuálního přístupu. 49 Inkluze účastníků se SVP hodnocena jen v případech, kdy byli přítomni účastníci se SVP.