Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201748 | ZáJMOVé VZDěLáVáNÍGRAF 104 | Metody a formy činnosti ŠD/ŠK – podíl hospitací (v %)2,413,514,522,132,040,077,80102030405060708090dou ováníčtvorba projektůmo nost zpracování domácích úkolžůvycházkysportovní (pohybové) innostičskupinová prácep im ené asové rozvr ení zájmových inností a asu na odpo inekřěřčžčččVyužívání účinných vzdělávacích metod, postupů a forem práce zaměřených na sociální a osobnostní rozvoj zejména u účastníků se SVP a nadaných bylo v některých subjektech omezeno nedostatečnými prostorovými a materiálními podmínkami a také mnohdy nízkou mírou zapojování pedagogů do aktivit profesního rozvoje. Kvalitativní úroveň poskytovaného zájmového vzdělávání ovlivňovala nedostatečná kvalifikovanost vychovatelů. Odborně zdatní pedago-gové si vedli lépe ve výběru vhodných vzdělávacích strategií pro účinnou podporu osobnosti žáků a jejich klíčových kompetencí. Erudovaně přistupovali k potřebám účastníků včetně těch se SVP a dařilo se jim účinně podporovat jejich celkový rozvoj osobnosti. Poměrně častou praxí je kombinace úvazků pedagogů zájmového vzdělávání a úvazků asistenta pedagoga pro žáky se SVP v základním vzdělávání. Tato zkušenost pedagogů napomáhá úspěšnému začlenění účastníků do zájmového vzdělávacího procesu, umožňuje jim volit přiměřeně diferencovaný přístup k účastníkům a zohledňování jejich indi-viduálních potřeb. GRAF 105 | Průběh zájmového vzdělávání v ŠD/ŠK – podíl hospitací (v %)4848,942,567,760,948,034,549,955,731,536,946,359,10,9 0,31,4 0,30,82,0 0,25,6 0,15,7 0,70102030405060708090100ú inná podpora rozvoje osobnostičrozvoj klí ových kompetencí jedince prost ednictvím aktivitčřzájmového vzd láváníěbudování p íznivého a bezpe ného klimatu ve školském za ízení prořčřzájmové vzd láváníěindividuální p ístup k ú astník mřčůinkluze ú astník se SVPčůrozvoj nadání ú astníkčůrozhodn anoěspíše anospíše nerozhodn neě48 Inkluze účastníků se SVP hodnocena jen v případech, kdy byli přítomni účastníci se SVP.