Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201738 | ZáJMOVé VZDěLáVáNÍGRAF 102 | Zapsaní účastníci ŠD, ŠK, SVČ – podíl hospitací (v %)010203040506010 a méně11 a 15ž16 a 20ž21 a 25ž26 a 30žnad 30ŠDŠKSVČGRAF 103 | Přítomní účastníci ŠD, ŠK, SVČ – podíl hospitací (v %)0102030405060708010 a méně11 a 15ž16 a 20ž21 a 25ž26 a 30žnad 30ŠDŠKSVČJak je zřejmé z předcházejících grafů, inspekční zjištění potvrzují, že při ranním provozu ŠD a v pozdějších odpoled-ních hodinách, kdy značná část žáků odchází domů anebo do zájmových útvarů, není kapacita všech oddělení zcela využita a školní družiny je za dodržování zákonných předpokladů spojují. Upravená organizace vzdělávání na kvalitu vzdělávání nemívá dopad za předpokladu, že realizace ŠVP pro zájmové vzdělávání probíhá mimo uvedenou dobu.Při hodnocení kvality poskytovaného vzdělávání ČŠI byly pozitivně oceňovány spojené subjekty, ve kterých byla zřej-má cílená provázanost školních vzdělávacích programů pro základní a zájmové vzdělávání ŠD/ŠK. Takováto žádoucí návaznost vzdělávacích programů, která posilovala především osobnostní rozvoj žáků – účastníků, byla zajišťována zejména společným zapojením do školních projektů. K dosažení stanovených vzdělávacích cílů byly v ŠD/ŠK zpra-vidla využívány vhodné vzdělávací strategie. Pedagogům se dařilo uplatňovat přiměřené časové rozvržení zájmových činností a času na odpočinek formou relaxačních a oddychových činností (77,8 % zařízení), velmi často (40 % zaří-zení) byla uplatňována i skupinová práce k podpoře prosociálních vztahů mezi účastníky zájmového vzdělávání. Po-zitivně byly hodnoceny žádoucí aktivity podporující objevování, experimentování, tvořivost a individuální iniciativu. Pozitivem byly také činnosti zaměřené na interdisciplinární znalosti a dovednosti a zařazování aktivit podporujících čtenářskou gramotnost. Únava účastníků z vyučování byla často přiměřeně kompenzována pobytem venku s nabídkou pohybových a environmentálních aktivit.Při vzdělávání účastníků přihlášených k pravidelné denní docházce do ŠD/ŠK se pravidelnou zájmovou činností – nej-častěji během ranní družiny – stává otevřená nabídka spontánních aktivit. Možnost volby umožňovala žákům projevo-vat vlastní zájem o hraní společenských her a připravené kreativní činnosti, ke kterým dostávali dostatečný prostor. Čas trávený v ŠD či ŠK využili také k přípravě na vyučování za pomoci pedagogů (2,4 % zařízení) a zpracování domácích úkolů (14,5 % zařízení) zpravidla účastníci ze sociálně znevýhodněného prostředí.