Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201728 | ZáJMOVé VZDěLáVáNÍnení systematicky ověřováno. Nedostatky v nastavení monitorovacích a evaluačních mechanismů se promítly v hod-nocení 29,6 % SVČ úrovní vyžadující zlepšení, v 7,4 % byla SVČ v této oblasti hodnocena jako nevyhovující. Pro-blematickou oblastí zůstává i profesní rozvoj pedagogů v rámci DVPP, kterému často není ze strany vedení věnována patřičná pozornost.Mezi silné stránky naopak patří schopnost vedoucích pracovníků vytvářet příznivé klima, které se projevuje v dobrých vztazích mezi pedagogy, účastníky zájmového vzdělávání i veřejností.Školská zařízení individualizují práci s účastníky se SVP nejčastěji formou diferencovaných úkolů s různou mírou obtížnosti podle zájmu a zaměření účastníků, v menší míře také prostřednictvím diferenciace vzdělávacích metod. V SVČ přispívají příznivě k individualizaci vzdělávání nižší počty účastníků v některých zájmových útvarech.TABULKA 107 | Uplatnění podpůrných opatření (PO) na základě složení účastníků a jejich potřeb – podíl zařízení (v %)Uplatnění POŠD/ŠKSVČNa základě vlastní diagnostiky (1. stupeň podpory)32,629,6Na základě doporučení ŠPZ (2.–5. stupeň podpory)60,214,8PO nerealizuje9,97,4Nebylo potřeba, zařízení nemá účastníky s potřebou PO18,055,6Složení účastníků zájmového vzdělávání se liší v ŠD/ŠK oproti SVČ. Zatímco v ŠD/ŠK převládají žáci 1. stupně ZŠ, zájmových aktivit v SVČ se účastní kromě žáků 1. a 2. stupně ZŠ také děti MŠ, žáci SŠ a dospělí účastníci. Dle statis-tických ročenek MŠMT je v SVČ zapsáno 1 594 účastníků se speciálními vzdělávacími potřebami, což je pouze 0,5 % oproti 7,9 % v ŠD/ŠK. Školská poradenská zařízení často do doporučení zahrnují podpůrná opatření jak do výuky, tak současně i do zájmového vzdělávání v ŠD/ŠK. Doporučení poradenských zařízení týkající se organizace zájmového vzdělávání v SVČ jsou méně častá a záleží na samotných účastnících nebo jejich zákonných zástupcích, zda údaje o potřebě podpory poskytnou. Informovanost pedagogických pracovníků SVČ o speciálních vzdělávacích potřebách účastníků je tak nižší, na druhou stranu však často platí, že charakter mnoha zájmových aktivit nevyžaduje, aby účast-níci tyto informace středisku sdělovali.TABULKA 108 | Uplatnění doporučení školských poradenských zařízení (ŠPZ) – podíl zařízení (v %)Realizace doporučení ŠPZŠD/ŠKSVČDoporučení je realizováno v potřebném rozsahu a ve všech případech98,7100,0Doporučení není realizováno v potřebném rozsahu0,60,0Doporučení není realizováno ve všech případech0,30,0V případech, kdy se doporučení ŠPZ týkalo také zájmové činnosti účastníků, jsou tato doporučení téměř vždy dodržo-vána a naplňována.8.2 Průběh zájmového vzdělávání8.2.1 Kvalita vzdělávacího procesuPro rozvoj dovedností a znalostí a uspokojování individuálních potřeb jednotlivců hrají nezastupitelnou úlohu zájmové činnosti. Tyto záměrné aktivity ovlivňují celkový rozvoj jejich zálib a sklonů i žádoucí společenskou orientaci. Úlohou ŠD/ŠK a SVČ, které v rámci školského systému organizovaně zabezpečují zájmovou činnost, je naplňování vzděláva-cích cílů stanovených školským zákonem. Výrazným přínosem účasti v zájmovém vzdělávání je prevence rizikového chování dětí a mládeže. Substituce aktivit s potenciálem sociálněpatologických projevů organizovanými a účelně trá-venými volnočasovými aktivitami je velmi vhodnou formou specifické primární prevence.Zájmové vzdělávání v ŠD/ŠK nabízí možnost využívat pestré metody a formy vzdělávání. Vyšší počty účastníků zájmového vzdělávání zejména ve ŠD však mají zásadní vliv na jejich efektivní uplatňování. Více než v polovině hospitovaných oddělení ŠD bylo zapsáno 26 a více účastníků. Uvedený počet klade zvýšené nároky na organizaci zá-jmového vzdělávání, jak opakovaně při své činnosti zjišťuje Česká školní inspekce. Počty reálně přítomných účastníků zájmového vzdělávání v zařízeních zájmového vzdělávání zejména ve ŠD jsou však nižší.