Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201718 | ZáJMOVé VZDěLáVáNÍTABULKA 106 | Porovnání využití dalších pedagogů v hospitovaných hodinách ŠD/ŠK a SVČ v letech 2017/2018 až 2019/2020 – podíl hodin (v %)ŠD/ŠKSVČ2017/20182018/20192019/20202017/20182018/20192019/2020Asistent pedagoga10,912,414,82,73,12,9Další pedagog. pracovník6,14,84,1–––Osobní asistent0,40,30,30,60,31,7Školy respektují doporučení školských poradenských zařízení a poskytují personální podporu prostřednictvím asisten-ta pedagoga žákům s přiznanými podpůrnými opatřeními i v zájmovém vzdělávání (ŠD/ŠK). Asistenti pedagoga se na výchovně-vzdělávacích činnostech podílejí podobným způsobem jako v základním vzdělávání, a to formou přímé nebo nepřímé podpory účastníků. Z jejich dopomocí se tak daří lépe zapojovat účastníky se SVP i do zájmového vzdělávání. Silnou stránkou oblasti personálních podmínek v zájmovém vzdělávání je ve všech typech školských zařízení vstřícná a respektující komunikace pedagogů s účastníky, jejich rodiči i kolegy, která napomáhá k formování příznivého kli-matu. Negativním zjištěním je podíl zařízení, jejichž pedagogové nejsou pro svou práci plně kvalifikovaní a odborně zdatní, případně nepřistupují ke své práci dostatečně profesionálně (12,7 % ŠD/ŠK a 18,5 % SVČ) a současně se ak-tivně nepodílejí na svém profesním rozvoji (13,5 % ŠD/ŠK a 14,8 % SVČ). 8.1.5 Řízení školských zařízení pro zájmové vzděláváníJedním z důležitých předpokladů efektivního řízení školského zařízení je stanovení reálných cílů, ke kterým chce subjekt směřovat. Zařízení, která nedokázala svoji vizi a strategii svého rozvoje jasně zformulovat a naplňovat všemi pedagogy, bylo 13,3 % u ŠD/ŠK a 29,6 % u SVČ. Zejména v případě SVČ tak dochází k nedostatečné provázanosti ŠVP se strategickými cíli střediska, strategické záměry v těchto případech nejsou dostatečně srozumitelné pedagogům.Celkem 91,3 % ŠD/ŠK a 85,2 % SVČ spolupracuje s externími partnery. Spolupráce ŠD/ŠK s kmenovou školou pro-bíhá zejména v rovině koordinace organizace vzdělávání (společné využívání prostorového a materiálního vybavení, zajištění přesunu účastníků mezi školou a školským zařízením) a organizace společných projektů a akcí. Kooperace se školou i dalšími partnery umožňuje rozšíření vzdělávací nabídky navazující na základní vzdělávání. Zejména ŠD mnohdy do svých aktivit začleňují také zákonné zástupce účastníků. V oblasti spolupráce s partnery v SVČ, která pat-řila v předchozích letech k jejich silným stránkám, byly v navštívených zařízeních shledány rezervy. Podle hodnocení ČŠI je ve 14,8 % těchto zařízení potřeba zvýšení aktivity v této oblasti.GRAF 101 | Oblasti spolupráce ŠD, ŠK, SVČ se školami – podíl zařízení (v %)88,884,277,667,165,232,13,475,070,845,841,741,741,725,00102030405060708090100rozvojpohybových aktivitrozvoj um leckýchěaktivitprevencerizikového chováníú astníkčůpodpora ú astníkčůse speciálnímivzd lávacímiěpot ebamiřrozvojgramotnostípodpora nadanýcha mimo ádnřěnadaných ú astníkčůjiné oblastiŠD, ŠKSVČPřetrvávající nedostatky v kvalitě řízení ŠD/ŠK vyplývají často také z nejasně vymezených pravomocí mezi vedením školy a vedoucími vychovateli. Ředitelé kmenových škol mnohdy věnují sledování a vyhodnocování práce ŠD/ŠK pouze okrajovou pozornost, jejich hospitační a kontrolní činnost není důsledná, naplňování delegovaných kompetencí