Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201708 | ZáJMOVé VZDěLáVáNÍGRAF 100 | Podíl vedoucích pracovníků školy na řízení ŠD a ŠK v letech 2017/2018–2019/2020 (v %)48,29,342,540,512,846,741,810,147,00102030405060ředitelzástupce editeleřvedoucí vychovatel2017/20182018/20192019/2020V meziročním srovnání se ve sledovaných zařízeních mírně navýšilo procento ředitelů podílejících se na řízení ŠD/ŠK, ale i vedoucích vychovatelů, na které byly na základě delegování přeneseny kompetence spojené s řízením školského zařízení.Úroveň řízení školského zařízení ovlivňuje kvalita dalšího profesního rozvoje vedoucích pracovníků. Zatímco profesní rozvoj vedoucích pracovníků ŠD/ŠK je posuzován v rámci činnosti celého subjektu (školy), u SVČ je to pouze ve vzta-hu ke středisku. Potřebné úrovně v oblasti řízení dosahovalo 90,4 % hodnocených ŠD/ŠK, ale jen 85,2 % hodnocených SVČ, přičemž však v žádném zařízení nebyla zjištěna nevyhovující úroveň. Nedostatky, které se týkaly profesního rozvoje vedení SVČ, se nepříznivě projevovaly například i v nižší úrovni spolupráce pedagogů střediska a jejich par-ticipaci na vlastním profesním rozvoji.8�1�4�2 Pedagogičtí pracovníci v zájmovém vzděláváníVe školním roce 2019/2020 vykonávalo v hodnocených zařízeních (ŠD/ŠK) činnost celkem 1 435,4 pedagogického pracovníka (přepočtený stav), z toho 1 303,1 (tj. 90,8 %) splňovalo předpoklady odborné kvalifikace stanovené záko-nem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. V navštívených SVČ vykonávalo pedagogickou činnost celkem 1 355 pedagogů volného času (přepočtený počet byl 271,5), z nichž 220 interních za-městnanců zajišťovalo komplexní pedagogickou činnost a 1 135 externích zaměstnanců dílčí pedagogickou činnost na zkrácený úvazek.TABULKA 104 | Vývoj počtu pedagogických pracovníků v SVČ (statistika MŠMT)Školní rok2017/20182018/20192019/2020Celkový počet pedagogických pracovníků15 63115 82216 017Počet interních pedagogických pracovníků2 2052 2772 288Počet externích pedagogických pracovníků13 42613 54513 729V návaznosti na přibývající počet ŠD a SVČ pokračoval i meziroční nárůst celkového počtu pedagogických pracov-níků. TABULKA 105 | Porovnání kvalifikovanosti pedagogů v hospitovaných hodinách ŠD/ŠK a SVČ – podíl (v %)Kvalifikovanost pedagogůŠD/ŠKSVČOdborná kvalifikace vychovatele / pedagoga volného času dle zákona č. 563/2004 Sb.91,291,1Nejvyšší podíl odborně kvalifikovaných pedagogů ŠD/ŠK pracoval v krajích Moravskoslezském (99,5 %) a Zlínském (98,3 %), naopak nižší míru kvalifikovanosti pedagogů dosahovala zařízení v krajích Středočeském (83,7 %) a Ústec-kém (84,1 %).