Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201678 | ZáJMOVé VZDěLáVáNÍZájmové vzdělávání v ŠD/ŠK je převážně poskytováno žákům jedné kmenové školy, výjimečně žákům z více škol. V meziročním srovnání sice mírně poklesl celkový počet zapsaných účastníků ŠD/ŠK (o 0,3 %), navýšil se však počet účastníků ŠD z přípravné třídy / přípravného stupně (o 35,2 %). Především tento nárůst je důvodem uvedeného navy-šování počtu oddělení.TABULKA 102 | Vývoj počtu SVČ, zájmových útvarů a jejich účastníkůŠkolní rok2017/20182018/20192019/2020TrendPočet SVČ326330334+Počet zájmových útvarů28 39828 15330 096+Počet přijatých účastníků303 289304 539310 043+Zájem zákonných zástupců o naplňování volného času jejich dětí prostřednictvím zájmových činností nabízených SVČ se promítá ve sledovaném období především do nárůstu počtu zájmových útvarů a přijatých účastníků, což vypovídá o schopnosti středisek reagovat na aktuální poptávku požadovaných volnočasových aktivit. TABULKA 103 | Vývoj počtu a podílu účastníků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), nadaných a cizinců podle druhu zařízeníŠkolní rok2017/20182018/20192019/2020ŠD + ŠKSVČŠD + ŠKSVČŠD + ŠKSVČPočet účastníků celkem384 867303 289386 910304 539382 571310 043Počet účastníků se SVP24 8511 07128 6211 31730 3351 594Podíl účastníků se SVP (v %)6,50,47,40,47,90,5Podíl účastníků – nadaných (v %)0,10,10,10,10,10,1Podíl účastníků – cizinců (v %)2,20,92,51,12,8x*)*) Cizinci se do výkazu SVČ již nezaznamenávají.Průběžný nárůst počtu účastníků se SVP zařazených do zájmového vzdělávání v ŠD/ŠK ve sledovaném období reaguje na zvyšující se podíl žáků se SVP v základním vzdělávání. Pozitivní informací tedy je, že zájmové vzdělávání organi-zované ve školách (ŠD/ŠK) nezaostává v inkluzivním přístupu k účastníkům za základními školami. Rozdíl mezi údaji v ŠD/ŠK a SVČ v počtech účastníků se SVP, který vychází z výkazů MŠMT, je ovlivněn způsobem spolupráce se škol-skými poradenskými zařízeními i se zákonnými zástupci nezletilých účastníků. Zatímco vychovatelé v ŠD/ŠK mají k dispozici relevantní podklady z kmenové školy o znevýhodnění žáků – účastníků, pedagogové SVČ jsou většinou odkázáni pouze na informace poskytnuté zákonnými zástupci nezletilých účastníků, případně na vlastní diagnostiku.8.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v zájmovém vzděláváníV rámci hospitační činnosti ČŠI dlouhodobě sleduje, zda prostorové uspořádání a materiální vybavení školských zaří-zení odpovídá vzdělávacím a výchovným cílům ŠVP a potřebám účastníků zájmového vzdělávání.GRAF 96 | Užívané prostory ŠD/ŠK – vývoj v období 2017/2018–2019/2020 – podíl zařízení (v %)74,441,68,980,138,411,574,845,710,10102030405060708090samostatné prostoryupravená t ída ve školeřt ída ve škole bez úpravř2017/20182018/20192019/2020