Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201668 | ZáJMOVé VZDěLáVáNÍ8 Zájmové vzděláváníV souladu s jednotným mezinárodním konceptem klasifikace vzdělání ISCED poskytují školská zařízení pro zájmové vzdělávání v České republice vzdělání na úrovni ISCED 1 (primární vzdělávání) a ISCED 2 (nižší sekundární vzdělá-vání). Zájmové vzdělávání se realizuje podle konkrétních školních vzdělávacích programů (ŠVP), jejichž zásady jsou stanoveny v § 5 odst. 2 školského zákona. Umožňuje tak jeho účastníkům získat další vědomosti a dovednosti nad rámec školní výuky a tím dále rozvíjet jejich vzdělávání.Školská zařízení pro zájmové vzdělávání jsou střediska volného času (SVČ), školní družiny (ŠD) a školní kluby (ŠK). Střediska volného času pracují převážně pod názvem domy dětí a mládeže (DDM), případně jako stanice zájmových činností (SZČ), a to zpravidla jako samostatný subjekt. Školní družiny a školní kluby působí především v rámci zá-kladních škol, základních škol speciálních a víceletých gymnázií. Zatímco účastníky zájmové činnosti v ŠD/ŠK jsou zejména žáci jedné školy, aktivit SVČ se účastní zájemci různých věkových kategorií z řad široké veřejnosti.8.1 Podmínky zájmového vzdělávání8.1.1 Zařízení a účastníci v zájmovém vzděláváníPřetrvávající poptávka po zájmovém vzdělávání se odráží v celkovém navyšování počtu školských zařízení. Ve škol-ním roce 2019/2020 své služby nabízelo celkem 5 036 zařízení, ve sledovaném období tak došlo k nárůstu o 0,9 %. TABULKA 100 | Vývoj počtu školských zařízení podle typu zřizovateleŠkolní rok2017/20182018/20192019/2020ZřizovatelŠDŠKSVČŠDŠKSVČŠDŠKSVČMŠMT842842842Obec3 6064942133 6084942133 610486213Kraj240317224131712253571Soukromý zřizovatel176351419540162144419Církev 403325423428423429Celkem4 0705973264 0946033304 099603334Podle typu zřizovatele převažují počtem ŠD, ŠK i SVČ zařízení zřizovaná obcí, k nejvyššímu nárůstu počtu těchto školských zařízení dochází u soukromých zřizovatelů. Regionálně se ve sledovaném období nejvíce zvýšil počet ŠD v Praze (o 4,2 %), ŠK v Královéhradeckém kraji (o 17,9 %) a SVČ v Kraji Vysočina (o 10 %).O umístění žáků do ŠD, které jsou určeny přednostně žákům prvního stupně základní školy, je stále velký zájem. Zařízení proto nejčastěji přijímají přednostně nejmladší žáky a žáky dojíždějící. Jako náhradní řešení pro nepřijaté žáky nabízí např. ve spolupráci se SVČ zájmové útvary přímo ve škole nebo zapojení do školního klubu. Poptávka po zájmovém vzdělávání v ŠD je na oblastní úrovni řešena spíše navyšováním počtu oddělení než zřizováním nových zařízení. Nejvíce oddělení ve sledovaném období přibylo ve Středočeském kraji (o 4,3 %), dále také v Jihomoravském kraji a Kraji Vysočina.TABULKA 101 | Vývoj počtu ŠD a ŠK a jejich účastníkůŠkolní rok2017/20182018/20192019/2020TrendPočet družin4 0704 0944 099+Počet klubů5976036030Zapsaní účastníci ŠD337 192339 037336 027− z 1. stupně ZŠ330 679332 286328 452− z 2. stupně ZŠ3 9534 2314 168− z přípravné třídy, přípravného stupně2 5602 5203 407+Zapsaní účastníci ŠK47 675*47 87346 544− z 1. stupně ZŠ18 14218 50617 129− z 2. stupně ZŠ**29 51229 36729 415+*) V roce 2017/2018 jsou do celkového součtu zahrnuti také účastníci z přípravné třídy / přípravného stupně.**) Od školního roku 2018/2019 jsou ve statistikách MŠMT účastníci zájmového vzdělávání v ŠK rozděleni na žáky docházející z 2. stupně ZŠ a žáky z víceletých gymnázií, v tabulce jsou sloučeni do jedné kategorie.