Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201647 | ZáKLADNÍ UMěLECKé VZDěLáVáNÍNegativní zjištění ■Přetrvávajícím nedostatkem na většině ZUŠ je sporadické, leckdy zcela absentující sebehodnocení žáků v in-dividuální výuce, zejména v hudebním oboru. ■Nedostatečná diferenciace učiva v případě nutnosti vyučovat především hudebně teoretické předměty ve spo-jených ročnících. ■V některých ZUŠ přetrvává výuka v prostorově a technicky stále stejných, ne plně vyhovujících podmínkách, což přináší zvýšené nároky na organizaci průběhu výuky a na tvorbu rozvrhů. S tím souvisí i kvalita výuky, neboť řada škol nemá vlastní nebo dostatečně velké sály, v nichž by mohly prezentovat výsledky činnosti všech svých uměleckých těles.Doporučení pro školy ■Důsledněji propojovat stanovené koncepční záměry školy s konkrétními prostředky k jejich naplnění, mít je na zřeteli při realizaci pravidelné výuky. ■Soustavně vést vyučující ke stanovování cílů jednotlivých hodin a následnému vyhodnocení práce, a to jak v individuální, tak ve skupinové a kolektivní výuce. ■Ve vyšší míře uplatňovat formativní hodnocení žáků a žákovských kolektivů. ■Promýšlet a prosazovat způsoby hodnocení výsledků vzdělávání, včetně podpory pravidelného sebehod-nocení a hodnocení vrstevnického. Doporučení pro zřizovatele ■Trvale zkvalitňovat materiální a prostorové podmínky pro činnost a provoz škol, vybavovat je pre-zentační technikou a informačními technologiemi, hudebními nástroji a dalšími pomůckami pro výuku jednotlivých oborů. ■Usilovat o zlepšení technického stavu učeben, v rámci daných finančních možností podporovat vznik nových koncertních prostor, multimediálních učeben, ale také pracoven pedagogů a nutného zázemí, v němž žáci a jejich rodičovský doprovod tráví čas v době mezi vyučováním. ■Podporovat pedagogy ZUŠ v jejich dalším vzdělávání mj. rozšiřováním nabídky vhodných vzdělávacích akcí a poskytováním finančních zdrojů k účasti na nich.Doporučení na úrovni systému ■Zvážit rozšíření kapacity těch základních uměleckých škol, které dlouhodobě naplňují maximální limity počtu žáků, případně vykazují výrazný převis poptávky po uměleckém vzdělávání, pokud tyto ZUŠ mají k dispozici potřebné personální a prostorové podmínky. ■Na celostátní úrovni nadále rozšiřovat efektivní formy podpory mimořádně nadaných žáků, a to s vyu- žitím systému soutěží, přehlídek, zahraničních výměn a nabízející se spolupráce institucionální a doná-torské podpory. ■Promýšlet takové efektivní formy přehlídek a tvůrčích dílen, které upřednostňují před soutěžním a vý-konovým charakterem přínos v oblasti vzájemné tvůrčí inspirace a motivace.