Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201637 | ZáKLADNÍ UMěLECKé VZDěLáVáNÍKromě individuálního hodnocení žáků jsou efektivně využívány i další formy prezentace výsledků jejich vzdělá-vání a uměleckého rozvoje. K nejčastějším patří školní koncerty, výstavy, přehlídky a aktivní podíl na akcích oži-vujících kulturní a společenský život v místech působení daných škol. Účinným prostředkem podpory prezentace vzdělávacích výsledků je i zavedený systém soutěží a přehlídek, jež jsou pořádány buď přímo jednotlivými ško-lami, anebo ve spolupráci s dalšími partnery. Některé z těchto přehlídek mají dlouholetou tradici, často i celostát-ní nebo mezinárodní renomé. V pohospitačních rozhovorech učitelé v této souvislosti připomínali užitečnost a pod-nětnost obzvlášť nesoutěžních přehlídek a setkání, majících spíše charakter tvůrčích dílen a kreativních seminářů, na nichž dominuje možnost nesoutěžního srovnání a možné inspirace. Zejména pedagogové z tanečních a literárně- -dramatických oborů opakovaně poukazovali na své negativní zkušenosti ze soutěžních přehlídek, z nichž některé mají příliš konfrontační ráz a dominují na nich spíše partikulární zájmy a tendence.Dlouhodobě se ukazuje, že velmi pozitivní dopad na vzdělávání žáků v ZUŠ má mezioborová spolupráce, na níž se podílejí žáci a pedagogové všech oborů vyučovaných na dané škole. Mezi konkrétní výstupy patří např. scénické útvary, v nichž účinkují žáci hudebních předmětů, literárně-dramatického a tanečního oboru, s využitím podílu oboru výtvarného, dále moderované vernisáže výtvarných prací s hudebním programem, v některých školách spolupráce na vlastivědných pořadech muzeí nebo folklórních festivalech. Pozitivním jevem je, že zejména ZUŠ v regionech často spolupracují s jinými uměleckými tělesy, případně využívají i nabídek programů podporujících mimořádně nadané žáky a vítěze ústředních kol soutěží ZUŠ ze strany velkých umě-leckých institucí (např. Česká filharmonie, Český rozhlas, Orchestr hl. města Prahy FOK). Tyto aktivity byly však ve školním roce 2019/2020 výrazně omezeny z důvodu restriktivních hygienických opatření. Také pravidelná akce ZUŠ OPEN představující veřejnosti výsledky práce v ZUŠ byla v tomto školním roce organizována mj. formou jednorázo-vých akcí, nahrávek a videoprezentací. 7.4 Závěry a doporučení pro základní umělecké vzděláváníPozitivní zjištění ■Základní umělecké vzdělávání je dlouhodobě stabilizovaným segmentem vzdělávacího systému. Trvale vyka-zuje pozitivní výsledky, uznávané i v mezinárodním měřítku. ■Pro většinu ZUŠ je příznačná vysoká úroveň motivace žáků k dosahování vynikajících výsledků, případně jejich prezentace v soutěžích a v rámci kulturního života v místech působení daných škol. ■Výraznou podporou v oblasti zvyšování kvality výuky v oblasti uměleckého vzdělávání je spolupráce s absol-venty jednotlivých ZUŠ a také s vnějšími partnery, včetně profesionálních umělců špičkové úrovně. ■Pozitivní výsledky na mnoha ZUŠ vykazují společné mezioborové projekty, na nichž se podílejí žáci a peda-gogové více oborů i věkových stupňů, objevují se zajímavé autorské projekty. ■Výrazné zlepšení materiálních a prostorových podmínek formou adaptací, rekonstrukcí a modernizací přines-lo v některých školách prokazatelné zvýšení kvality výuky. ■Účinnou a všestrannou podporu základním uměleckým školám poskytuje AZUŠ, což se projevilo i v průběhu atypického školního roku 2019/2020 výraznou metodickou a organizační pomocí. ■Školy se snaží rozšiřovat svou vzdělávací nabídku o zatím nerealizované obory nebo rozšiřují již vyučované obory, reagují tak na aktuální poptávku. ■Období distančního vzdělávání školy výrazným způsobem posunulo ve využívání a ovládání prostředků ICT, zlepšilo orientaci učitelů na sociálních sítích a ve výběru nabízených zdrojů. ■Základním uměleckým školám se zpravidla více než jiným typům škol a školských zařízení daří spolupráce s vnějšími subjekty, zřizovateli a orgány samosprávy. ■Školy postupně přecházejí na elektronické vedení školní i třídní dokumentace (školní matrika, třídní knihy, žákovské knížky) a větší využívání informačních technologií pedagogy ve výuce. V období distanční výuky se výrazně zvýšilo využívání prostředků ICT, zlepšila se orientace učitelů v nabízených zdrojích pro distanční vzdělávání. ■Řada škol organizuje vlastní soutěže a výstavy, k účasti na nich a ke spolupráci zve zpravidla další ZUŠ v re-gionu – tato činnost byla výrazně omezena uzavřením škol v březnu 2020 a přechodem na distanční způsoby výuky.