Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201627 | ZáKLADNÍ UMěLECKé VZDěLáVáNÍník žákovských aktivit pro distanční výuku“ byl vydán již 16. 3. 2020), jako vhodné inspirační zdroje se ukázaly také podpůrné materiály MŠMT anebo veřejnoprávních médií (ČT, ČRo).Učitelé využívali nejrůznější formy distanční výuky v závislosti na problematice daného studijního zaměření nebo specifika uměleckého oboru a s ohledem na reálné možnosti žáka (věk, dosažené dovednosti, ICT zázemí v rodině) s využitím dostupných sociálních sítí a dostupných technických prostředků učitelů i žáků. Pozitivně se uplatnil vliv kvalifikovanosti pedagogických pracovníků na metody a formy výjimečně vedené výuky, přičemž řada ZUŠ dokázala využít inovativních, kreativních přístupů. Obecně lze konstatovat, že v individuální výuce hudebního oboru se učitelé s problémy distanční výuky vyrovnali nejčastěji pomocí mobilních aplikací WhatsApp a Skype, při jejichž používání lze využít reflexe učitele a sebereflexe žáka. Bylo tak možné např. vytvářet krátká výuková videa nebo nahrávat do-provody k sólovým skladbám. Pro výuku předmětu hudební nauka byla využívána e-mailová komunikace k zasílání pracovních listů a k vypracování úkolů. Jako společné platformy pro zadávání úloh řada učitelů využívala také webové stránky školy. Četnost výuky se podle vyjádření pedagogů většinou řídila rozvrhem hodin, případně individuální do-mluvou s žáky. K distanční výuce VO, TO a LDO byla doporučena řada zdrojů, včetně pořadů ČT a ČRo, vzdělávacích videí, e-knih apod.Podle dostupných informací od učitelů a krajských metodiků hudební nauky se individuální výuky především v hudeb-ním oboru účastnila většina žáků. Jako nedostatek distanční výuky pedagogové především uváděli vysokou časovou náročnost pro přípravu na výuku a slabou nebo žádnou podporu ze strany školy. V oblasti zajištění ICT, technické podpory nebo internetového a mobilního připojení byli učitelé téměř vždy odkázáni pouze na vlastní zdroje.Na základě zjištění pracovníků regionálních inspektorátů se různých forem individuální distanční výuky zúčastnila většina žáků (v průměru 60 až 80 %), intenzita výuky a její kvalita však byla proměnlivá. Evidentně nižší byla v kolek-tivních předmětech a skupinové výuce. Přes tyto výše uvedené aktivity byla ze strany vyučujících výrazně pociťována absence přímého osobního kontaktu mezi učitelem a žákem.7.3 Výsledky základního uměleckého vzděláváníInspekční cyklus umožňuje posuzovat změny, k nimž v jednotlivých ZUŠ dochází mezi jednotlivými formami in-spekční činnosti. Na základě celkové analýzy řízení školy, jejího personálního obsazení, kvality vzdělávání a dalších kritérií bylo konstatováno, že pouze v jedné z 58 škol, v nichž probíhala ve školním roce 2019/2020 inspekční činnost, nedošlo od posledního komplexního inspekčního hodnocení k pozitivním změnám. V jedné třetině (32 %) ZUŠ došlo k výraznému zlepšení materiálních podmínek, mírné zlepšení nastalo v 66 % z navštívených škol. Mezi konkrétními oblastmi zlepšení bylo dále zaznamenáno mj. zkvalitnění bezpečnostních podmínek školy (20 % škol výrazné zlepšení, 70 % mírné zlepšení), pozitivní vývoj finančních podmínek (16,7 % výrazné zlepšení, 80 % mírné zlepšení), ale také v řízení školy (21,7 % výrazné zlepšení, 60,9 % mírné zlepšení). Ve většině ZUŠ jsou průběžně získávány a vyhodnocovány informace o průběhu výuky a o konkrétním pokroku ve výsledcích každého z žáků ve vztahu ke stanoveným cílům vzdělávání (očekávané nebo výborné úrovně je dosahováno v 95 % škol). Celkově lze prospěch žáků na všech hospitovaných ZUŠ hodnotit jako vynikající, což je projevem zájmu o vzdělávání. Více než 90 % klasifikovaných prospívá s vyznamenáním. Zvláště pak při dílčím hodnocení v hudebním oboru postrádala inspekce vrstevnické hodnocení a zejména pak sebehodnocení žáků. Ve výtvarném oboru byli žáci k vrstevnickému hodnocení a sebehodnocení učiteli vedeni nejčastěji. Na případné nedostatky vedení škol odpoví-dajícím způsobem reaguje. Žáci jsou dostatečně motivováni, je aktivně podněcován jejich sociální a osobnostní růst. GRAF 95 | Míra využití sebehodnocení a vrstevnického hodnocení v oborech ZUV – podíl hospitací (v %)64,357,381,263,492,451,835,370,147,874,60102030405060708090100celkemhudební oborvýtvarný obortane ní oborčlit.-dramatický oborVyu ití sebehodnocenížVyu ití vrstevnického hodnoceníž