Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20201587 | ZáKLADNÍ UMěLECKé VZDěLáVáNÍTABULKA 98 | Vzájemná spolupráce učitelů ZUŠ v navštívených školách – podíl škol (v %)KritériumPodílVýbornáOčekávaná Vyžadující zlepšeníNevyhovujícíPedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně.12,175,912,1−Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup.20,775,93,4−Pedagogové aktivně spolupracují a poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu.12,177,610,3−Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti.19,081,0−−Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji.12,174,113,8−K nejužívanějším formám podpory začínajících a nových učitelů v jejich adaptačním období patří konzultace s ředi-telem, spolupráce s uvádějícím učitelem nebo vyučujícími téhož předmětu a vzdělávací akce v rámci DVPP. Pouze v ojedinělých případech byla podpora začínajících hodnocena jako méně účinná, případně nedostačující.Po náhlém přechodu z běžného vzdělávání na vzdělávání na dálku se kladně projevily dosavadní zkušenosti pedagogů z využívání digitálních technologií, zčásti získané předchozím absolvováním akcí v rámci DVPP. Úroveň dovedností pedagogů a kreativita ve využití digitálních technologií ve výuce byla rozdílná. V době po vyhlášení zákazu fyzické přítomnosti žáků ve školách však neprobíhala přímá inspekční činnost na školách, ČŠI tak registrovala poznatky pouze z veřejných zdrojů a z epizodických kontaktů s řediteli ZUŠ.7.1.5 Řízení škol v základním uměleckém vzděláváníOrganizační struktura škol, včetně delegování pravomocí a úkolů na některé pedagogické pracovníky, zejména na zá-stupce ředitelů, vedoucí nehudebních oborů a vedoucí oddělení, je zpravidla funkčně nastavena. Nezastupitelné místo v procesu řízení ZUŠ mají především jednání pedagogické rady. Vedení většiny ZUŠ úzce spolupracuje také s umělec-kými radami, v nichž jsou zastoupeni vedoucí pedagogové předmětových/oborových komisí. Přestože z kontrolované dokumentace a z hospitací je zřejmé, že ředitelé usilují o průběžné zkvalitňování personálních a materiálních podmínek, jejich řídicí strategie nebyly vždy systémové a kvalita řídicí činnosti vykazovala rozdílnou úroveň. Postupy ředitelů při řízení a kontrole byly ovlivněny velikostí subjektu, počtem odloučených pracovišť nebo lokalizací ve městech. U žádného z ředitelů navštívených ZUŠ nebyl podán návrh na odvolání z funkce.Při posouzení podmínek a průběhu vzdělávání v oblasti řízení školy věnovala ČŠI zejména pozornost dodržování usta-novení § 5 odst. 3 a § 7 odst. 2 školského zákona. V omezeném počtu případů (6,9 %) byla zjištěna některá porušení (školy neměly ŠVP zpracován v souladu s RVP, byl vyučován předmět, který nebyl obsažen v ŠVP, v další ze škol nebyl dodržen předepsaný počet vyučovacích hodin v tanečním oboru).Kromě vyhodnocení strategických dokumentů školy sledovaly inspekční týmy také další zdroje, mj. zápisy z pedago-gických a uměleckých rad. Z řízených rozhovorů s řediteli a dalšími pracovníky navštívených ZUŠ vyplynuly kon-krétní závěry v oblasti řídicí a kontrolní činnosti vedení jednotlivých škol. V několika případech došlo v oblasti řízení školy k různě závažným porušením. Jednalo se konkrétně o chybné stanovení povinné hodinové dotace ve výuce indi-viduálních i kolektivních předmětů, o porušení pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání a překročení maximálního povoleného počtu žáků ve výuce kolektivního hudebně teoretického předmětu. Inspekční týmy se formou anonymního dotazníkového šetření i pohospitačními rozhovory s pedagogy ZUŠ snaží zhodnotit vnitřní klima školy a úroveň jejího řízení. Souhrnné výsledky anketního šetření, jehož se zúčastnili učitelé ZUŠ navštívených ve školním roce 2019/2020, zachycuje tabulka č. 99.TABULKA 99 | Zjišťování některých aspektů vnitřního klimatu v navštívených ZUŠ – průměrné hodnocení AspektPrůměrné hodnoceníUčitelé si vzájemně poskytují zpětnou vazbu týkající se jejich práce.1,52Učitelé podněcují vzájemnou spolupráci za účelem dalšího rozvoje výchovně-vzdělávacího procesu.1,56Učitelé mohou bez obav rozporovat kroky kolegů, pokud s nimi nesouhlasí.1,71Neshody vzniklé mezi učiteli jsou řešeny a vedou ke zkvalitnění spolupráce. 1,64I když jsou mezi učiteli názorové rozdíly, jsou schopni dále spolupracovat.1,41